Wat is nou balans?
Balans is de verhouding tussen gezond eten en genieten van je eten, wat voor velen ongezond is. Ik geef helemaal niks om zoetigheid en snacks dus dat scheelt een hele hoop haha. Ik vind gezond eten heerlijk en kan daar echt van genieten. De basis is (80%) gezond en (20%) mag je eten waar je zin in hebt.

1. Kleine stapjes:
Stel een goed doel voor jezelf. Vervolgens moet je dit in kleine stapjes aanpakken. Alles in een keer omgooien, houd je niet vol.

2. Motivatie:
Veel mensen denken dat gezond eten alles of niets is, maar eigenlijk is de basis van gezond eten de juiste balans vinden. Die balans is precies de juiste hoeveelheid voeding die jouw lichaam nodig heeft. Na een maaltijd voel je je voldaan en niet vol.
Het doel van een gezonde lifestyle, is een eetpatroon te ontwikkelen die je je hele leven vol kan houden. Voor de meeste van ons betekent dit dat wij met name heel veel minder moeten eten! En dan vooral minder ongezonde producten! Zoals suiker, verzadigde vetten en juist meer groenten en fruit.

3. Balans:
Zoals eerder gezegd is het het beste als je 80% gezond eet en 20% eet waar je zin in hebt.  Zo kun je als je wilt, af en toe smokkelen. Heb je een keer zin in teveel chocola in de middag, neem dit dan en geniet ervan. Eet in de avond dan, die teveel calorieën minder en je houd een mooie balans. En denk vooral niet: ‘ Ik heb vandaag al gefaald, dus de rest van de dag kan ik ook wel slecht eten.’ Want als je dit blijft denken gebeurt er nooit iets.

4. Dorst vs. honger:
Vaak worden dorst en honger door elkaar gehaald. Luister naar je lichaam of je echt honger hebt of gewoon dorst hebt? Het beste is om voordat je gaat eten 2 glazen water te drinken, zodat je al wat in je maag hebt en dit helpt om op tijd te stoppen met eten. Het duurt namelijk ongeveer 20 à 30 minuten voordat je hersenen doorhebben dat je vol zit.

5. Ontbijt:
Hoeveel haast je ook hebt in de ochtend, sla je ontbijt niet over. Je ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en deze heb je nodig om je metabolisme te starten!

6. Maak je eigen eten:
Door je eigen eten mee te nemen ben je nooit afhankelijk van wat andere in huis hebben of wat er te vinden is in de schoolkantine of op je werk. Je hebt zo zelf in de hand wat je eet. Behalve dat je eetpatroon goed moet zijn, is het ook belangrijk om veel water te drinken, genoeg te sporten en minstens 8 uur slaap per nacht te krijgen.

7. Conclusie:
Maak je eigen eten, neem een gebalanceerd dieet wat bij jou past, begrijp wat je eet, neem een ontbijt, lees de etiketten, drink veel water, wees actief en slaap goed. En geniet vooral van je eten want veel mensen denken dat gezond eten minder lekker is dan ongezond eten maar je kunt ook echt genieten van gezond eten en het werkt alleen maar in je voordeel!

gezond-eten

Tot volgende week!

Liefs, Shanice.

Volg mij ook op Instagram, klik HIER voor mijn pagina!

Pin It on Pinterest

Share This