Afvallen door cardio?

Oja, kan dat dan? Veel vrouwen denken dat ze door het doen van cardio veel vet zullen verbranden en daardoor snel zullen afvallen. Nog steeds zijn er meiden of vrouwen die denken dat ze door krachttraining ‘mannelijk’ zullen worden (meer informatie, lees mijn andere blogs). Maar val je eigenlijk wel af door het doen van (alleen) cardio? Of kun je bij voorkeur beter krachttraining doen? Ik ben voor je op onderzoek uitgegaan en hoop je meer informatie te kunnen geven!

Cardio
Cardio is een afkorting van cardiovasculair en omvat iedere bewegingsvorm waarbij je je hart voor langere tijd stevig laat werken. Voorbeelden zijn natuurlijk: hardlopen, crosstrainer, roeien, fietsen etc. Ik zeg er expres bij voor ‘langere tijd’ want even 5 minuten wandelen hoort daar bijvoorbeeld niet echt bij.

Met cardio verbrand je dus zeker wel calorieën, en je zal best afvallen op den duur. Het is alleen wel zo dat je met cardio niets doet voor je spieren. Met krachttraining verbrand je ook calorieën, maar je zult ook je spieren versterken.

Wat is dus beter?
De één is niet zo zeer beter dan de ander, het ligt er maar net aan wat je wil met het doen van de training. Wil je puur kilo’s kwijt, dan kun je dat prima met cardio (en goede voeding) bereiken. Wil je afvallen, maar ook sterker en gespierder worden, dan is het doen van krachttraining verstandiger. Cardio is simpelweg een optie, veel sporters (onder wie ik) focussen zich eerst op hun voeding en krachttraining voordat zij bijvoorbeeld (bij minder vetverlies) cardio gaan inzetten.

Ik heb zelf de voorkeur voor het doen van beiden. Op dit moment ben ik aan het cutten, ik doe vijf keer per week aan krachttraining en daarbij doe ik ongeveer twee keer per week aan cardio. Het liefst de crosstrainer. Daarnaast fiets ik bijna dagelijks naar mijn werk, dat is toch ook wel per rit 40 minuten.

Wat ik vaak doe tijdens cardio is tot de 300 calorieen gaan, ik doe daar vaak zo’n 15-20 minuten over. Vergeet echter niet dat dit niet de werkelijk hoeveelheid verbrande calorieën zijn. In de tijd dat je bijvoorbeeld cardio doet, zou je normaal gesproken ook calorieën verbranden, bijvoorbeeld 50 calorieen. Als je dus tot de 300 cal. Zou gaan, dan heb je dus eigenlijk 250 calorieen verbrand.

Wat is dan HIIT?
HIIT staat voor High Intensity Interval Training, ofwel een vorm van cardio met een hoge intensiteit. Een vorm van cardio waarbij je dus kort en explosief je lichaam laat bewegen. Het geeft je stofwisseling en boost. HIIT heeft verschillende vormen, je kunt bijvoorbeeld een circuit doen waarbij je 30 seconden een oefening heel explosief uitvoert en vervolgens 30 seconden rust neemt. Ik doe soms HIIT op de loopband of crosstrainer, 1 minuut vol gas en daarna 1 minuut rustig aan.

In het kort:
Cardio moet niet je uitgangspunt zijn, zeker niet als je je lichaam wil shapen. Voeding blijft het belangrijkst en krachttraining ook als je gespierder wil worden. Iedere vorm van cardio is prima, zowel 20 minuten op lage intensiteit als bijvoorbeeld een HIIT circuit training van 15 minuten. Focus jezelf niet op de hoeveelheid calorieën die het apparaat aangeeft, het ene apparaat is de ander niet en in de tijd dat je cardio doet, zou je normaal ook calorieen verbranden.

Geschreven door Tamara.

Pin It on Pinterest

Share This