Tijd voor een nieuwe blog! Ik heb dit keer gekozen voor ‘fabels over eten.’ Er bestaan heel veel fabels over eten. Ik heb de – voor mij – meest gehoorde fabels op een rijtje gezet en ben voor jullie op onderzoek uitgegaan. Veel plezier met lezen!

Fabel: Na 20.00 uur eten is ongezond

Niet waar, het gaat om het geheel van macronutriënten, de welbekende koolhydraten, eiwitten en vetten. Op welk moment van de dag je die calorieën binnen krijgt, maakt niet uit. Natuurlijk is het niet handig om ’s nachts nog een heel bigMac menu naar binnen te werken, omdat je lichaam dan veel meer moeite moet doen om het te verwerken. Je lichaam is dan namelijk in ruststand door het slapen. Ik kies er zelf vaak voor om de koolhydraten te eten voor en na mijn training. Wat dacht je trouwens van de zuid Europeanen? Die eten vaak pas na 21.00 uur!

Fabel: Koolhydraten zijn de vijand (tijdens het afvallen)

Niet waar. Sommige mensen maken de fout door koolhydraten volledig te schrappen uit het eten (voor langere tijd). Als ik een tijd geen koolhydraten eet, voel ik me hongerig, futloos en krijg er lichamelijke klachten van, zoals hoofdpijn. Zoals ik in mijn vorige blog schreef (‘suikers’), zijn koolhydraten onmisbaar. Ze zijn een belangrijke energiebron. Daarbij is er een verschil tussen het minderen van koolhydraten en het compleet schrappen van koolhydraten. Natuurlijk kun je op je niet-trainingsdagen minder koolhydraten eten en op de dagen dat je wel traint, eet je wat meer koolhydraten.

Fabel: Vetten zijn ongezondMixed Nuts

Niet waar. Vetten zijn enorm belangrijk voor het lichaam! Het zorgt voor de opbouw van lichaamscellen- en weefsel. Maar vet bevat ook vitamines A, D en E. Onze hersenen bestaan voor een groot deel uit vet. Vet zorgt voor de organen, houdt ons lichaam warm en helpt bij het voorkomen van uitdroging van de huid.

Er zijn twee soort vetten: verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn vooral te vinden in dierlijke producten, zoals kaas, vleeswaren, maar ook koek, gebak en chips. Hoewel je lichaam ook deze vetten nodig heeft, zijn ze minder belangrijk dan de onverzadigde vetten. Het lichaam kan niet veel meer de verzadigde vetten. Eet je te veel onverzadigde vetten, dan is de kans op een hoog cholesterolgehalte groter. Onverzadigde vetten kan je terug vinden in bijvoorbeeld vis (zoals zalm), noten, plantaardige oliën. Deze vetten bevatten omega 3,6 en 9 en deze vetten zijn belangrijk voor het lichaam.

 

Fabel: Zout is slecht voor je

Niet waar. zout bevat erg veel mineralen. Zout zorgt ervoor dat de bloeddruk constant blijft, helpt het bij de groei van hersenen, zorgt het voor een goede hormoonhuishouding en zout werkt zuiverend voor de huid. Ofwel: onmisbaar voor het lichaam.

Natuurlijk moet je er niet teveel van eten (dat geldt overigens voor elk voedingssmiddel, right?). Gebruik bij voorkeur natuurlijk zout (zoals Himalaya zout) en niet de bekende tafelzout. Maar ook koken met verse (of diepvries) groenten kan al helpen, omdat daar minder zout bij zit dan voedingsmiddelen uit pot of blik.

 

Fabel: Diepvries groente is slechter dan verse groentenmag-bij-stukje-diepvriesgroenten

Niet waar, omdat de groenten vrijwel direct na het oogsten wordt ingevroren, blijven de vitamines en mineralen behouden. Dit betekent dat diepvriesgroenten niet slechter zijn dan verse groenten. Als verse groenten lang blijven liggen, dan verdwijnen ook daar de vitamines en mineralen uit. Groenten in pot of blik kunnen wel minder gezond zijn, dit kan komen doordat er zout of conserveringsmiddelen bij de groenten is gedaan.

Dit waren de meest gehoorde fabels voor mij! Hopelijk heb ik je weer wat nieuws kunnen leren!

Liefs, Tamara.

Volg Tamara ook op Instagram, klik HIER voor haar pagina!

Pin It on Pinterest

Share This