Januari is nu een paar weken bezig en volgens mij is dit wel de maand waarin de sportschool door velen bezocht wordt vanwege de goede voornemens. Of de maand waarin mensen op zoek gaan naar gezond eten, in plaats van bijvoorbeeld de bekende boterhammen met pindakaas. Overigens is daar niets mee natuurlijk (in bepaalde hoeveelheden).
Ook voor mij is januari de maand waarin ‘de knop om gaat.’ Niet vanwege het feit dat het januari is, maar vanwege het feit dat ik begonnen ben met ‘cutten.’ In deze blog neem ik jullie mee in de fase van het bulken naar het cutten. Hoe houd ik het bij? Hoe doe ik het met cheaten?

Na bulken komt cutten.
De afgelopen maanden heb ik gebulkd (meer eten dan je onderhoud), wat bulken precies inhoudt, heb ik al eens uitgelegd in eerdere blogs. Als ik eerlijk ben, heb ik veel moeite met bulken. Het begint bij mij vaak dat ik de hoeveelheid voedsel niet weg krijg, maar na een tijd slaat het bij om in teveel snoep en chocola. Niet zo handig dus. Mijn lichaam reageert er overigens wel prima op en ook qua krachttraining mag ik niet klagen. Wel voel ik me vaak moe en futloos, dat komt zeer waarschijnlijk door de hoeveelheid suikers die ik binnenkrijg.

Maar nu is het dus tijd om te gaan cutten! Cutten is kortweg het verminderen van vet, maar met behoud van spiermassa. Je eet dus met een calorietekort (dit reken je wel uit d.m.v. formule). Cutten is dus niet crash diëten!


Hoe ga ik te werk?

Ik heb mijn onderhoud berekend en ben daar iets onder gaan zitten. Met iets bedoel ik 200 calorieën. Mijn hoeveelheid koolhydraten, vetten en eiwitten heb ik berekend aan de hand van grammen per kilo lichaamsgewicht.
De reden dat ik nu maar 200 calorieën onder mijn onderhoud zit, heeft er mee te maken dat ik het langzaam wil afbouwen. Na twee weken reageert mijn lichaam hier al super goed op, ik voel me strakker, energieker. Mocht ik na weken/maanden geen progressie meer boeken, dan kan ik dus mijn calorietekort verhogen zodat mijn lichaam geprikkeld blijft.
Momenteel is MyfitnessPal weer mijn beste vriend en voer ik daar alles in. Op die manier houd ik bij hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten ik heb gegeten en wat ik dus nog kan eten. In principe eet ik 90 % clean, denk aan kip, vis, rijst, zoete aardappel, groenten. Die overige 10 % vul ik met bewerkte producten, zoals kaas, maar bijvoorbeeld ook snoep voor na mijn training of juist omdat ik er trek in heb.
Van voorgaande jaren weet ik – dat als ik mezelf lekkere dingen niet gun – ik vreetbuien krijg. Of dat met discipline te maken heeft, weet ik niet. Af en toe mezelf wat gunnen, werkt wel. Op die manier blijf ik mentaal sterk.

Cheatmeal
Één keer per week eet ik een cheatmeal. Waar de één pizza besteld, ben ik meer van de chocolade en chips. Dit eet ik dan ook tijdens zo’n cheatmeal. Ik bereken zo’n maaltijd niet, maar ik prop me ook niet helemaal vol. Dat volproppen heb ik het eerste jaar cutten wel gedaan, maar dan had ik vaak zo’n snelle hartslag en buikpijn dat het niet eens prettig was. Dat was letterlijk ‘eten om het eten.’
Nu houd ik het meer bescheiden, zodat ik ook niet al teveel over mijn onderhoud zit. Let er wel op; als je de hele week een tekort hebt op je onderhoud en je gaat cheaten, dan is het heus niet zo dat je meteen aankomt en de hele week voor niets gecut hebt. Om echt aan te komen in vet tijdens zo’n maaltijd, moet je wel heel veel eten.
Verder is het cutten een kwestie van volhouden en geduld hebben. Het is niet zo dat je na een week al een afgetraind lichaam hebt. Ook is voeding het belangrijkst! Belangrijker dan de krachttrainingen.

Wat ik verder nog wil meegeven: ga niet iedere dag op de weegschaal staan. Het kan zijn dat je teleurgesteld wordt als je ziet dat je gewicht niet gedaald is. Beter is om het één keer per week of per twee weken te doen. Of nog beter: meet je progressie met een huidplooimeting. Ik laat dat zelf wel doen één keer per twee weken.
De komende maanden ga ik dus aan de slag met cutten en eigenlijk heb ik daar heel veel zin in! Hopelijk heb ik je wat meer uitleg kunnen geven over hoe ik de knop om zet van bulken naar cutten!

Liefs, Tamara

Volg mij ook op Instagram, klik HIER voor mijn pagina!

Pin It on Pinterest

Share This