Regelmatig schrijf ik in mijn blogs ‘dat iedereen anders is en je niet zomaar iemands voedingspatroon of krachttrainingsschema moet kopiëren.’ Dat vind ik nog steeds. Ook heb ik regelmatig geschreven over het feit dat ik mijn doelen en voedingsschema bereken zodat het voor mij werkt, denk aan gewicht, lengte, vetpercentage en lichaamsbouw. En juist de diverse lichaamsbouwen vind ik interessant. Want, wat voor mij werkt, werkt voor jou niet bijvoorbeeld. Ik hoor heel vaak meiden zeggen: ‘dat is niet eerlijk, zij kan zoveel eten en niet aankomen, maar als ik zoveel zou eten, ben ik direct 5 kilo zwaarder.’ Of ‘als ik een week niet sport, kan ik zo weer opnieuw beginnen’ (bij wijze van). Herkenbaar? In deze blog ga ik de drie lichaamstypen behandelen en wellicht herken je jezelf er wel in!

De verschillende lichaamstypen
Je lichaamstype bestaat uit vorm, grootte en samenstelling. Het is echter niet zo dat je óf een endomorf, een mesomorf of een ectomorf bent. Vaak is het zo dat je ‘er tussen in zit.’ Het is ook niet zo dat als er bij de ectomorf staat, dat het mensen zijn die moeilijk aankomen, dat ook voor jou geldt als je toevallig een ectomorf bent. Het is belangrijk om niet teveel in hokjes te denken. Veel mensen zijn een mengeling van diverse lichaamstypen.
Er zijn drie lichaamstypen te onderscheiden;

1. De endomorf.
Dit lichaamstype kenmerkt zich door vrij zacht en groot postuur. Deze mensen hebben meer vet over het gehele lichaam. Voor mensen met deze lichaamsbouw is het vaker lastig om vet te verliezen. Dit zijn de mensen ‘die altijd op hun voeding moeten letten.’ Vet verliezen kost dus vaak moeite bij de endomorf, daarentegen gaat het opbouwen van spieren vrij snel. De stofwisseling bij deze mensen is vaak laag.

2. De mesomorf.
De mesomorf zit tussen de ectomorf en de endomorf in. Over het algemeen zijn mensen met deze bouw atletischer gebouwd, vrij slank. Vaak kennen wij dit als ‘het normale type.’ Niet bijzonder gespierd, maar ook niet fluffy. Mensen met dit lichaamstype hoeven niet altijd maar te letten op wat ze eten. Vet verliezen lukt meestal snel, maar spiermassa kweken gaat ook snel bij dit lichaamstype.

3. De ectomorf.
De ectomorf kenmerkt zich door een dunne, fijne lichaamsbouw. Voor deze mensen is het aankomen in gewicht en spiermassa moeilijk. Deze mensen zullen dus heel hard moeten
werken om aan te komen in spiermassa. Hun metabolisme is erg snel. Een voorbeeld van een ectomorf is bijvoorbeeld een duursporter.
lichaamstypen


Ik weet dit nu en dan?

Door te kijken naar je lichaamstype kun je rekening houden met je voeding en manier van trainen. Zoals gezegd, een endomorf is vrij zacht en stevig van zichzelf met een lage stofwisseling. Je kunt hier dus rekening mee houden qua voeding; goed op de koolhydraten letten is een belangrijk punt. Water drinken en groenten eten voor een verzadigd gevoel is tevens belangrijk.
Een mesomorf kan redelijk snel vet verliezen en snel spiermassa/ gewicht opbouwen. Toch is ook het letten op de voeding belangrijk bij dit lichaamstype. Met name de eiwitinname.

Een ectomorf komt moeilijk aan en is slank van zichzelf. Bij dit lichaamstype is het juist belangrijk om veel koolhydraten en eiwitten binnen te krijgen voor de juiste spiergroei.
Wat training betreft, een endomorf heeft baat bij compound oefeningen, isolatie oefeningen, korte rustpauzes en veel cardio. Een mesomorf kan zwaar trainen met redelijk korte sets. Korte rustpauzes zijn ook voor dit lichaamstype belangrijk en ook cardio (bijvoorbeeld HIT) is niet onbelangrijk. Een ectomorf kan zwaar trainen, neemt langere rustpauzes, doet veel compoundoefeningen en dit lichaamstype doet weinig cardio.
Ook bij voeding en training is het niet zo dat een ectomorf ook daadwerkelijk alleen maar isolatieoefeningen moet doen en geen cardio hoeft te doen. Ook hier verschilt het per en ben je niet perse één lichaamstype.

Ik hoop dat ik je wat meer informatie heb kunnen geven over de lichaamstypen!

Liefs, Tamara

Volg mij ook op Instagram, klik HIER voor mijn pagina!

Pin It on Pinterest

Share This