Het is finally december en voor mij persoonlijk is dat dé feestmaand van het jaar: Sinterklaas, Kerst én Oud & Nieuw. De hele sfeer op straat met al die lichtjes, de kerstboom, de gezelligheid en warmte met familie en vrienden, het eten, ja ik word daar heel blij van! Hoewel ik heel veel mensen zie genieten van de decembermaand, lees ik op social media ook veel ‘help het is december, hoe overleef ik dat met eten en trainen?’ Ook mensen die ik spreek vinden de decembermaand leuk, maar ook moeilijk vanwege het eten en het trainen. In deze blog lees je mijn ervaringen en geef ik je wat tips. Enjoy!

Eten

img_6228
De december maand wordt geassocieerd met eten, vooral heel veel eten.. Natuurlijk, de pepernoten, speculaas, marsepein, kerstkransjes, oliebollen en het gourmetten vliegen je om de oren, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat je je onbeperkt vol eet? Je kan er van genieten met mate.
Persoonlijk ben ik in december eigenlijk altijd aan het bulken, dus meer aan het eten dan het lichaam eigenlijk nodig heeft. Dat houdt niet in dat ik me de hele dag scheel eet aan lekkere dingen en dat het dus maar mag van mezelf. Het houdt wel in dat ik iets minder strict ben. Ik eet op de dag netjes mijn gezonde bakjes eten, maar ik schuif net zo hard een stuk chocoladeletter naar binnen zonder me schuldig te voelen!

img_6227

Mijn tip zou zijn om wel gewoon te blijven eten zoals je altijd doet, maar je hoeft je zelf die lekkere dingen niet te onthouden. Je kan het mee nemen in je eetpatroon, zoals IIFYM (zie oudere blog) of daadwerkelijk eromheen eten (dus je bedenkt van te voren wat je voor lekkers wil, bijv. zoveel gram pepernoten en daaromheen eet je ‘normaal.’) of jezelf wat lekkers gunnen zo af en toe. Balans!

Trainen
In de decembermaand zijn de meeste sportscholen eerder dicht of helemaal dicht met de feestdagen, op zich logisch. De hele maand december train ik net zo als de overige elf maanden. Ik ga niet ineens anders trainen omdat het toevallig december is. Ik train omdat ik dat fijn vind! Natuurlijk houd ik wel rekening met de openingstijden van de sportschool. Mijn sportschool is wel open met kerst en oud en nieuw, dus daar ben ik heel blij mee!
Mijn tip is om te improviseren thuis of buiten als de sportschool dicht is. Een stuk gaan hardlopen met buiten wat oefeningen, zoals squats, jumping jacks, etc. Er zijn buiten genoeg bankjes die je kunt gebruiken daarvoor! Thuis oefeningen doen kan ook met gemak. Je hoeft het maar in te tikken op youtube, en je vindt heel veel thuisworkouts. Of je verzint natuurlijk zelf wat!
Kortom, december is een supergezellige feestmaand met inderdaad, veel eten. Train lekker door zoals je de rest van het jaar ook deed, eet zoals je dat ook al deed en vooral: GENIET! & voel je vooral niet schuldig!

Liefs, Tamara

Pin It on Pinterest

Share This