Havermout!

Havermout wordt bereid uit de graansoort haver door de hele haverkorrels te wassen, te pellen en ze te verhitten. Na deze behandeling worden ze eventueel in stukken geknipt en vervolgens met stoom verhit om ze daarna plat te walsen. Havermout kent vele culinaire toepassingen in zowel zoete als hartige gerechten.

Havermout is verkrijgbaar in verschillende varianten:
– (langkokende) havermout, gemaakt van hele haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 15 minuten
– (snelkokende) havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels, met een kooktijd van ongeveer 5 minuten
– instant havermout, gemaakt van gebroken haverkorrels, voorgekookt en bevat vaak toegevoegde smaakmakers, zoals suiker en zout

Gezonde toevoeging aan je dagelijkse voeding:
Tijdens de spijsvertering wordt havermout gebonden met galzout, waardoor dit niet opgenomen wordt maar via de ontlasting het lichaam verlaat. Omdat galzouten in het lichaam gemaakt worden uit cholesterol, biedt het regelmatig eten van havermout een natuurlijke manier om de cholesterolspiegel omlaag te brengen.

Waar bestaat mijn havermout ontbijt uit?
Elke dag start ik mijn dag met een havermout ontbijtje, het is zo lekker, voedzaam en gezond!
En je kunt er eindeloos mee variëren.
Ik varieer met fruit in mijn havermout ontbijt.
De ene dag doe ik er een appel in, met lijnzaad, zonnebloempitten ,kaneel, 4 dadels, rozijnen en een handjevol amandelen. Ik gebruik 1 kopje volle melk met 5 eetlepels havermout.
Daarin voeg ik de appel al toe en 2 eetlepels kaneel.
Dit warm ik 2 minuten in de magnetron op en doe daarna de rest van de ingrediënten in het schaaltje. Het is echt heerlijk, het doet je denken aan een stuk appeltaart.
De andere dag gebruik ik 1 kopje volle melk met 5 eetlepels havermout, 1 eetlepel rauwe cacao met 1 eetlepel pindakaas. Je roert dit even goed door elkaar. Dit warm je 2 minuten op in de magnetron.
Daarna voeg ik 1 banaan toe, 1 tot 2 eetlepels kokos, lijnzaad, zonnebloempitten, 4 dadels, 3 theelepels cacaonibs en een handjevol walnoten toe. Hierdoor krijg je een heerlijke snickersbite. Als je van snickers houdt moet je dit zeker proberen en dit is dan uiteraard de gezonde variant.

Meerdere variaties zijn bijvoorbeeld;
– bounty havermout. Voeg een eetlepel cacao aan je havermout toe. Als je havermoutpap warm is, roer je de geraspte kokos erdoorheen en maak je het af met wat amandelen.
– perzik havermout. Voeg een theelepel kwark en een gesneden perzik toe aan je havermout.
– pruimen havermout. Voeg 2 theelepels kaneel toe en 2 pruimen. Roer dit door elkaar en je hebt een heerlijke combi!
– ananas havermout. Vervang de melk door kokosmelk en voeg een paar stukjes ananas en geraspte kokos toe. Genieten maar!

Je kunt er echt van alles aan toevoegen aan je havermout en het is ook gezond! Havermout biedt je veel voordelen.

Wat zijn nu de voordelen van havermout?
1. Havermout verlaagt het cholesterolgehalte.
2. Havermout houdt de honger in toom.
3. Havermout is van nature glutenvrij!
4. Havermout is goed voor de lijn.
5. Havermout bevat antioxidanten.
6. Havermout biedt variatie.
7. Havermout is snel.

Dus als je eens iets anders wil ontbijten dan brood en kwark, is havermout een goede optie!

Hier wat foto’s van mijn havermout ontbijtjes!

image5-png image1-png image2-png image7-png image8-png image6-png

Tot volgende week!

Liefs, Shanice.

Pin It on Pinterest

Share This