Gezonde en gevaarlijke zoetstoffen:
Zoetstoffen, oftewel zoetmiddelen, zijn toevoegingen die je voeding zoeter maken. Er is een groot verschil in de sterkte tussen iedere zoetstof, waardoor het toevoegen van sommige zoetstoffen veel calorieën oplevert, en andere zeer weinig. Maar minder calorieën betekent niet altijd gezonder.

Welke zoetstoffen bestaan er?
Er bestaan twee soorten zoetstoffen: natuurlijke en kunstmatige.
Natuurlijke zoetstoffen zijn producten zoals suiker, stroop en honing. Ze worden gewonnen uit natuurlijke voedingsmiddelen, zoals groente, fruit en zetmeelrijke producten.
Kunstmatige zoetstoffen worden in een laboratorium of fabriek gemaakt. Ze leveren minder calorieën dan gewone suikers en worden daarom vaak gebruikt in light- en dieetproducten.

Geraffineerde suikers zijn onder andere:
– Kristalsuiker
– Rietsuiker
– Schenkstroop
– Glucose-fructosestroop

Ongeraffineerde suikers zijn bijvoorbeeld:
– Palmsuiker
– Kokosbloesemsuiker
– Rauwe honing
– Ahornsiroop

Conclusie:
Gezonde, natuurlijke zoetstoffen hebben een lage glycemische index en bevatten vitaminen, mineralen en enzymen. Stevia, kokosbloesemsuiker en palmsuiker zijn gezonde, natuurlijke zoetstoffen. Ongeraffineerde stropen hebben een hoge glycemische index en kun je het beste met mate eten. Vermijd geraffineerde suikers: deze bevatten geen voedingsstoffen en laten je bloedsuikerspiegel pieken.

zoetstoffen2

Lijst met gezonde en ongezonde zoetstoffen:

suiker
In deze lijst kun je terugvinden welke zoetstoffen je veilig kunt gebruiken, welke je met mate moet gebruiken en welke je absoluut moet vermijden!

Ik hoop dat jullie hier weer wat geleerd van hebben.

Liefs, Shanice.

zoetstoffen1

Pin It on Pinterest

Share This