Mensen krijgen in deze tijd steeds vaker last van griepjes, het is daarom belangrijk om een sterk immuunsysteem te behouden.
Eén van de beste dingen die je voor je gezondheid kunt doen is het vermijden van geraffineerde suikers.
Door je immuunsysteem te versterken is de kans overigens ook kleiner dat je antibioticum nodig hebt en verkleint dan ook de kans op resistentie tegen deze medicatie.
Hier enkele tips om je weerstand te verhogen:

1. Vermijd suikers:
Eén van de beste dingen die je voor je gezondheid kunt doen is het vermijden van geraffineerde suikers. Suiker heeft namelijk een directe impact op je immuunsysteem en zeker niet in positieve zin.
Suiker heeft ook de neiging om een kruisverbinding te maken met eiwitten en vetten. Deze verbindingen worden na verloop van tijd permanent. Het resultaat hiervan wordt AGE genoemd. Deze stoffen kunnen een behoorlijke schade aanrichten in je lijf. Niet alleen beïnvloeden ze je weerstand, maar ze beperken ook het vermogen van je lijf om infecties aan je luchtwegen tegen te gaan.
Probeer alle geraffineerde suikers te vermijden en gebruik in plaats daarvan fruit om mee te zoeten.

2. Voeg probiotica aan je eetpatroon toe:
Gefermenteerde producten bevatten probiotische microben. Deze bacteriën zorgen voor een gezondere darmflora omdat ze de slechteriken verdringen in je darmen en bovendien produceren ze bepaalde stoffen die eenzelfde werking hebben als antibioticum, waardoor andere ongewenste organismen gedood worden.

Gefermenteerde voedingsmiddelen helpen je immuunsysteem te versterken en zorgen voor een extra buffer in tijden van stress. Stress heeft een verzwakkend effect op onze gehele lijf. Niet alleen stress op het werk, maar ook stress die veroorzaakt wordt door zware en ongezonde maaltijden, vermoeidheid en te weinig slaap.

Ideale voedingsmiddelen die deze probiotica bevatten zijn onder andere yoghurt en kefir, zuurkool en kokoswater. Je kunt natuurlijk ook een supplement nemen met probiotica. Maar wel hebben de goede bacteriën uit probiotica een betere overlevingskans in het spijsverteringskanaal wanneer deze van gefermenteerde producten komen in tegenstelling tot supplementen.

3. Eet gezonde vetten:
weerstand-verhogen2-1De gezondste vetten zijn die, die je ook in de natuur tegenkomt. Denk bijvoorbeeld aan noten, zaden, avocado en olijven. Juist deze voedingsmiddelen worden geleverd in een compleet pakket van gezonde vetten en vetoplosbare vitamines. De vitamines K2, A en D hebben een sterk effect op het immuunsysteem.
Dierlijke bronnen van gezonde vetten zijn onder andere zalm en sardientjes. Deze zijn bijzonder rijk aan vitamine D, wat ook weer een versterkend effect heeft op je immuunsysteem. Vitamine D maak je normaal aan met behulp van zonneschijn maar omdat dit in Nederland niet vaak voorkomt is het beter om dit aan te vullen met vette vis eens per week.

Om deze positieve eigenschappen te versterken kun je vitamine D-rijke voedingsmiddelen het beste combineren met vitamine A. Vitamine K2 is een natuurlijk antibioticum en gaat de groei van ongewenste bacteriën en de verspreiding van infectieziekten tegen. Vitamine K2 is in grote hoeveelheden te vinden in gefermenteerde producten zoals zuurkool, maar ook in grasboter en eigeel.

4. Ontspan en lach elke dag
Door je te ontspannen en veel te lachen, voel je je goed. Hierdoor komen stoffen vrij in je lichaam die je immuunsysteem positief beïnvloeden. Zo zorgen ontspanning en lachen voor een gezond immuunrespons.

weerstand-verhogen1

Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze tips!

Tot volgende week weer!

Liefs, Shanice.

Volg mij ook op Instagram, klik HIER voor mijn pagina!

Pin It on Pinterest

Share This