Het is weer zondag, dus tijd voor een blogpost van Tamara!

Dag broccoli, hallo oreo’s (Flexible dieting en IIFYM).
Flexible dieting of if it fits your macros (IIFYM) is de laatste tijd steeds populairder geworden onder sporters. Maar wat houdt het nu precies in? Deze blog ga ik verder in op het wat, hoe, waarom van dit concept.
Vorig jaar heb ik tijdens het cutten zo clean mogelijk gegeten. Denk aan kip, rijst en broccoli. Weinig variatie en voor mij moeilijk vol te houden op den duur. Tegen de zomer aan was mijn lichaam gewoon op. Ik heb toen wekenlang eigenlijk alles gegeten wat ik wilde. Niet handig en ook enorm zonde. Dit jaar wilde ik dat dus anders aanpakken. Ik merkte aan mijn lichaam dat mijn lichaam zoveel beter presteert op wat andere voedingsmiddelen, zoals ijs, snoep o.i.d. Om die reden ben ik IIFYM gaan toepassen.
Mijn calorie- en macrototalen houd ik bij. Je macro’s zijn eiwitten, koolhydraten en vetten. Ik gebruik hiervoor de site (of app) Myfitnesspal. Je kunt invoeren wat je totalen zijn en wat je gegeten hebt. Je krijgt een heel duidelijk overzicht van wat je nog over hebt qua hoeveelheden. Ik ga niet mijn eigen totalen noemen, want dat is persoonlijk berekend op basis van je leeftijd, gewicht, geslacht, vetpercentage en dagelijkse activiteitsniveau. Kortom, het verschilt bij iedereen. Je hebt hier overigens ‘gewoon’ sites voor waarop je dit kunt berekenen.

Myfitnesspal werkt voor mij prettig, het is een houvast. Ik moet er wel bij zeggen, dat er momenten zijn dat ik me er krampachtig aan vast houd (als mijn vetpercentage dermate laag is bijvoorbeeld) en er zijn momenten (zoals nu) waarbij ik het wat gemakkelijker bereken. Eerlijk gezegd weet ik best wel wat ik binnen moet krijgen van alles.
Als je je totalen en je macro’s weet, dan kun je gaan bekijken wat je wil eten, hoeveel je daarvan wil eten en wanneer je wil eten op een dag. Wat ik al in een eerdere blog schreef; voor mij is het ontbijt het belangrijkst, omdat mijn ‘motor’ als het ware gestart wordt en ik daar de hele dag profijt van heb (lees: niet snaaien). Aan het ontbijt besteed ik dus vaak de meeste aandacht. Verder vind ik mijn maaltijden voor en na het trainen ook heel belangrijk.

 

Wat is IIFYM nu precies?

Kortweg houdt het in dat je op basis van je calorietotaal en je macro’s zelf kan bepalen wat je eet. Zolang je je calorietotaal en macro’s maar behaald en je er niet over heen gaat! Je hoeft dus echt niet zes dagen in de week kip, rijst en groenten te eten. Ik schrijf zes dagen, omdat ik vaak op de zevende dag refeed of cheat. Ik ga daar nu verder niet op in.

Hoe pas je het toe?

Een voorbeeld: stel, je neemt na je training standaard een banaan voor de snelle suikers. Je kunt er dan voor kiezen om in plaats van je banaan een aantal snoepjes te nemen. Of heb je geen zin in je rijst, broccoli en biefstuk en wil je eens een patatje speciaal en een kroket? Dan kan dat, zolang je het maar berekend in je calorietotaal en macro’s en je er niet overheen gaat. Als je aan het eind van de dag nog calorieën overhebt, dan kun je een lekker stukje chocolade nemen. Je voelt ‘m al aankomen denk ik… zolang het maar past binnen je totalen ;-).
Belangrijk is wel dat je niet de hele dag door lekkere dingen naar binnen werkt, de basis blijft de voedzame en (minder) onbewerkte producten, zoals rijst, vlees, vis, zuivel en groenten. Vaak wordt de verhouding 80 – 20 % genoemd. Dus, 80 % clean en 20 % aan iets lekkers. Veel mensen denken aan snoep, chips, maar je kunt ook denken aan kaas, worst of een saus. Het gaat er dus om dat jij zelf kunt bepalen wat je wil eten om je uiteindelijke totalen te behalen. Je hoeft dus allang niet meer enkel op kip, rijst, kwark en havermout te leven!
Let er wel op en dat vinden sommigen moeilijk (waaronder ook ik soms): IIFYM is geen lang leve de lol, we kunnen alles (vr)eten wat los en vast zit! Dat is absoluut niet zo! Het berekenen hoort er nog steeds bij.

Waarom vind ik IIFYM fijn?

Je hebt mijn ontbijtjes vast weleens voorbij zien komen op instagram, je ziet dan vaak dat ik er iets bij heb qua chocolade of een koekje. Dit werkt voor mij superfijn, ik heb dan op de dag veel minder de neiging om te snacken. IIFYM helpt mij daarbij, als ik iets lekkers hebt ingepland, dan kan ik daar als het ware naar uit kijken, ik houd het cutten veel gemakkelijker vol.
Er is voor mij ook een nadeel, ik heb namelijk weleens moeite om het lekkers bij een kleine portie te houden. Ik kan makkelijk overeten en dat is dan weer net niet de bedoeling van IIFYM. Je hebt dus behoorlijk wat zelfdiscipline nodig!
Voor mij werkt het als een trein, de ene dag neem ik wat meer lekkers, maar er zijn ook dagen dat ik niets eet qua koek, snoep of wat dan ook. Balance is the key, right?
Mocht je er meer over willen weten, dan kun je er genoeg over vinden op internet!

?????

Volg Tamara ook op Instagram!

 

 

[wpdevart_like_box profile_id=”loversoffoodd” connections=”show” width=”300″ height=”150″ header=”small” cover_photo=”show” locale=”en_US”]

Pin It on Pinterest

Share This