He lieve foodies,

Tijd voor mijn eerste officiële blog! Al een week lang heb ik me zitten te bedenken waar ik over zou willen schrijven. Zoals ik de vorige keer al schreef hou ik er van om mensen te inspireren met mijn recepten op mijn instagram. Ik ging steeds meer tijd besteden aan het checken van mijn insta en het bekijken van foto’s van volgers en random mensen. Het viel me vaker en vaker op dat mensen niet meer geïnteresseerd waren in een lekker receptje van een gezonde simpele maaltijd, maar in grote potten poedertjes waar je de meest eiwitrijke shake van kan maken. Veel mensen leken er wel in door te slaan. Daarnaast werd gespierd het nieuwe slank. Zelf merkte ik ook dat ik hier langzaamaan een beetje in meeging. Ik ben nooit fan geweest van eiwitshakes of dat soort dingen, maar het gezonde eten werd soms wel wat te extreem.

Na een gezellig avondje borrelen en eten met vrienden voelde ik me vaak ‘schuldig’ als ik al die calorieën die ik die week al had verbrand in de sportschool er weer aan had gegeten door pizza en (teveel) rode wijn. Er moest een oplossing komen bedacht ik me, want ik wil me niet steeds ‘slecht’ voelen na een leuke avond. Die oplossing was in een woord te omschrijven, namelijk: BALANS. Het is voor niemand uit te houden om altijd alleen maar heel gezond, caloriearm, eiwitrijk en ga zo maar door te eten.

img-20160908-wa0010

Ik besloot dat ik moest gaan uitzoeken wat voor mij de beste balans is. Zoals ik ook al schreef ben ik gek op sporten en als je dat doet moet je wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen. Ik ging zoeken naar wat voor mij het beste werkt en probeerde van alles uit. Op die manier kwam ik erachter dat mijn lichaam prima functioneert met een licht ontbijtje voordat ik ga sporten, want wanneer ik teveel eet dan word ik daar heel misselijk van. Voor andere mensen werkt dit juist andersom. In de dagen dat ik sport, ontbijt ik licht, lunch ik zwaar en eet ik een normaal bordje avondeten. In de dagen dat ik dat niet doe ontbijt ik met een lekkere bak havermout of sojayoghurt met zelfgemaakte granola, lunch ik licht of met alleen wat fruit en rijstwafels en ook avondeten doe ik met een normale portie. Nog een goeie tip: als je in de avond wat later eet heb je daarna geen trek meer om nog te snacken voordat je naar bed gaat!

Ik ben me ervan bewust dat veel mensen emotie eters zijn, maar ook dan geldt ga op zoek naar je balans. Afgelopen week zag ik een interview met Faya Lourens bij Koffietijd (mijn grote guilty pleasure hihi) en daarin vertelde ze over waarom haar boek zo’n succes was. Haar grootste tip was: “Weet waar je grens ligt”. Je mag echt wel eens af en toe een lekker groot stuk chocolade eten, maar stop na dat ene stuk. Ik denk dat dat de truc is, namelijk om jezelf te leren beheersen.

Na een tijd zoeken heb ik voor mezelf de balans gevonden en ik geloof dat iedereen dat kan. Geniet van lekker en gezond eten, maar vergeet niet dat het ook goed is om op z’n tijd ook eens een lekker zakje chips of chocolade ijsje te eten (zonder je daar schuldig over te voelen)!

Om af te sluiten met deze blog wil ik met jullie nog een recept delen voor een semi-gezonde en lekkere weekendsnack. Het is een zelfgemaakt plukbrood!

img_2155

Wat heb je nodig?
Turks brood
Tomaat
Ui
Mozzarella
Olijven
Champions
Kruiden
En wat je nog meer lekker vindt!

Hoe ga je te werk?
Snijdt het Turks brood horizontaal en verticaal in tot net boven de bodem en vul de gaten met de ingrediënten of wat je maar lekker vindt. Stop het brood ongeveer 10 minuutjes in de oven op 200 graden en je plukbrood is klaar!

Super gezellig voor bij de borrel en je kan hem zo gezond en ongezond maken als dat je zelf wil. Fijn weekend!

Liefs, Emma

Pin It on Pinterest

Share This