Lieve foodies,

Je bent wat je eet. Ik weet het… een mega saaie cliché. Maar ik heb laatst zelf ondervonden dat hier toch wat meer achter zit. Ik was klaar met mijn studiejaar. Een jaar lang hard m’n best doen en gestructureerd leven eiste aardig zijn tol. School, sporten, vriendinnen en telkens proberen gezond te eten. Best een drukke boel. Naarmate het einde van het jaar naderde begon dit echt een rompslomp te worden. Ik besloot om even het roer drastisch om te gooien. Ik ging voor zes weken backpacken in Cambodja en Vietnam en nam me voor om vooral te gaan genieten. Even geen school, geen sport en geen gezond eten. Vooral genieten, alles doen wat ik leuk vind en alles eten en drinken wat ik lekker vind. En dit was heerlijk. En ik bedoel echt heeeerlijk. Het ‘chille’ leventje. Nadat ik terugkwam uit Azië merkte ik dat ik het moeilijk vond om mijn gezonde, sportieve leventje weer op te pakken. Lekker lui op de bank chillen met vriendinnen en chocolade ruilde ik vaak iets te graag in voor een bezoekje aan de sportschool en een goede salade. Nu ik weer terug ben in m’n normale ritme (school, stage etc.) merk ik het contrast van hoe ik me toen voelde met hoe ik me nu voel. Tegen verwachtingen in heeft dat luieren er helemaal niet voor gezorgd dat ik uitrustte. S’ avonds werd ik eerder moe en s’ ochtend stond ik moeilijker op.

Dit was een wake up call voor mij die ik niet snel zal vergeten. Ik was al best lang bezig met gezond leven. De positieve effecten die steeds terugkwamen waren voornamelijk de lichamelijk zichtbare. Als ik vrienden vraag waarom ze sporten en gezond eten dan worden ook vaak de positieve effecten op het uiterlijk genoemd. Maar de algehele energy boost is voor mij misschien nog wel belangrijker. Ook best tegenstrijdig als je erover nadenkt. Sporten kost veel energie en ik stap vaak helemaal vermoeid de crosstrainer af. Maar op de lange termijn voel je je juist veel energieker. Voeding wordt een belangrijker deel van je leven als je het sporten goed wilt doen en als je sport heeft je lichaam die gezonde voeding ook hard nodig. Het overschot aan suiker dat je vindt in ongezonde, voorverpakte voeding zorgt ervoor dat je je aan het eind van de dag eerder uitgekookt voelt.

De volgende keer dat je eens uit je normale ritme stapt, raad ik aan om eens goed naar je lichaam te luisteren. Doe dit bijvoorbeeld als je door vakantie of tentamenweek tijdelijk wat ongezonder gaat leven. Of juist als je net start met gezonder te leven. Let nu eens op: Wat verandert er? Hoeveel energie en motivatie ervaar je tijdens je dag? Hoe voel je je aan het begin zowel als het eind van de dag?

Met dit koude weer is de beslissing om de gym over te slaan snel gemaakt. Het iets strakkere buikje kan wachten en tijdens die lekkere pizza date waar je al een week naar uit kijk is het tiramisu’tje snel bijbesteld. Dit is allemaal prima en dat moet je zeker ook doen (als jullie mijn blog over het vinden van de persoonlijke balans hebben gelezen dan weten jullie dat ik net zo ben). Voorkomen dat je zwicht voor dit soort verleiding is een kunst op zich, in een later blog hier wellicht meer over, maar mijn nieuwe inzicht doet mij hier nu wel anders naar kijken. De voordelen die ik haal uit mijn gezonde levensstijl ondersteunen het actieve leven waar ik zo van houd enorm. Zonder de een zou de ander niet bestaan. Ik ben er zo blij mee dat ik dit volhoud. De investering in een healthy self verdien ik dubbel en dwars terug. Door goed te luisteren naar mezelf kwam ik er achter wat bepaalde voedingskeuzes met m’n lichaam doen. En doordat ik dit nu beter van mezelf weet is het een stuk makkelijk om te gaan voor gezond.

Als laatst wil ik nog meegeven dat het zo simpel is om het gezond te houden. Enkele basisregeltjes waar ik op regelmatig op terugval zijn onder andere:

  • variatie,
  • eenvoud en
  • water

Blijf lekker dicht bij de basis. Een rijstwafel bijvoorbeeld. Echt top voedsel, vooral omdat je precies weet wat er in zit. In tegenstelling tot chips. Het aantal ingrediënten die direct uit een scheikundeboek lijken te komen is hierin schrikbarend. Gooi wat plakjes komkommer en humus op de rijstewafel en je kan lekker door blijven snacken. Blijf ook vooral variëren. Vind voor jezelf uit wat je lekker vindt, maar probeer en varieer. Fruit en groente zijn altijd goed, maar koop eens wat anders om het leuk te houden. Kijk verder dan de appel en banaan en je zal vinden. Op de markt vond ik laatst dragonfruit. Regelrecht uit Azië geïmporteerd, echt een van m’n favorieten. En als laatste, drink veel water, no explanation necessary ;).

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!

Liefs Emma

Volg Emma ook op Instagram! Klik HIER voor haar pagina.

Pin It on Pinterest

Share This