Oke, het hongergevoel. Een aantal maanden geleden was Nederland in rep en roer (oké, misschien een beetje overdreven) over de opmerking ‘je moet van je hongergevoel leren houden.’ Nog steeds denk ik weleens aan deze opmerking en hoezo, houden van je hongergevoel? Natuurlijk is er een verschil tussen jezelf verhongeren om af te vallen en niet continu daan je hongergevoel toegeven. Omdat ik het een interessant onderwerp vind én omdat ik de laatste weken meer ‘last’ heb van het hongergevoel, deze blog over dit gevoel.

205ee0efa9e0bb136e4daee972147939Op zich begrijp ik wel wat er bedoeld wordt met deze quote. Als je wil afvallen of je vetpercentage wil verlagen, dan hoort haar de juiste voeding bij. Dat wil zeggen, minder (maar wel binnen de juiste verhoudingen) eten, om zo een groter calorietekort te creëren. Op die manier val je inderdaad af. Daarbij is het zeker niet de bedoeling om honger te lijden. Vorig jaar toen ik voor het eerst serieus bezig was met cutten, dacht ik ook weleens ‘ik sla een maaltijd over.’ Nu denk ik ‘hoe had ik dat kunnen denken of zelfs doen?’

Dat je lichaam het signaal geeft dat je honger hebt, kan komen doordat je écht honger hebt. Dit komt door het hormoon ghreline. Dit wordt geproduceerd in de maag, alvleesklier, dunne darm en je hersenen. Bij een lege maag scheidt de maagwand meer ghreline af. Door een hoge bloedcirculatie in de maag, bereikt het hormoon snel de hersenen. De hersenen geven het signaal dat je honger hebt en je wordt zo gestimuleerd iets te eten.

Het kan ook zijn dat je lichaam een hongergevoel opwekt door te weinig slaap. Als je te weinig slaapt, raakt je lichaam op en duur van slag en kan het ervoor zorgen dat je overdag meer trek hebt. Dit is bijvoorbeeld hetzelfde als met verveling. Sommige mensen (waaronder ik) hebben de neiging om te gaan eten omdat je je verveelt. Het kan ook zijn dat je moeite hebt met de weersverandering, grauw, grijs, donker herfstweer kan ook trek opwekken, zeker met al die lekkere sintsnoep in de supermarktschappen.

Wat moet ik met het gevoel?

Bij een hongergevoel is het dus belangrijk om je af te vragen of het daadwerkelijk honger is. Misschien verveel je je, heb je slecht geslapen of heb je dorst. Tegenwoordig probeer ik op vaste tijden te eten, zodat mijn lichaam er als het ware aan went. Ik heb namelijk de laatste tijd enorm last van het hongergevoel. Ik neem vaak eerst een glas drinken, dat kan water zijn of juist iets met koolzuur (zero of light producten). Dat helpt vaak dat voor mij. Soms neem ik een kauwgompje. Voor de één stimuleert dat juist het hongergevoel, voor de ander is het kauwen op iets al voldoende. Wat ook kan helpen –zeker tijdens het cutten – is het eten van producten die wel vullen, maar nauwelijks iets opleveren qua calorieën. Bijvoorbeeld sla, er zit amper wat in, maar het vult vaak wel. Iets gaan doen als je honger hebt, helpt ook. Soms ga ik even het huis schoonmaken, de afwas doen, etc. etc. Je gedachten zijn dan ergens anders en vaak trekt het hongergevoel weg. En soms.. soms moet je gewoon even toegeven aan je hongergevoel!

Hopelijk heb je er iets aan!

Liefs, Tamara

Volg Tamara ook op Instagram!

 

Pin It on Pinterest

Share This