Veel sporters krijgen weleens te maken met blessures. Ik dus ook. Afgelopen week nog en dat bracht me op het idee om er een blog over te schrijven.
Afgelopen week deed ik een beenoefening (leg press, licht gewicht) en ik voelde ineens een ontzettende steek rondom mijn knie. Ik kon niets meer en moest dus helaas stoppen. Trap lopen en fietsen is nog steeds vervelend. Inmiddels loop ik al een paar dagen met sporttape op mijn knieën en dat helpt gelukkig wel.

Wat is een blessure eigenlijk? Een blessure is een vorm van lichamelijk letsel als gevolg van sport. Sommige sporters zijn eigenwijs en negeren beginnende klachten. Het is belangrijk om je eigen lichaam te leren kennen. Stijfheid, zwelling, irritatie en (acute) pijn zijn enkele voorbeelden van een (beginnende) blessure.

Welke veel voorkomende blessures zijn er bij krachttraining?
Veel blessures hebben te maken met de aanhechtingen(pezen). De pezen verbinden de spierbuik van een spier et het bot. De pees is kleiner dan de spieren en moet dus relatief gezien meer gewicht en ‘klappen’ opvangen dan de spier zelf. Met ‘klappen’ bedoel ik teveel gewicht (i.c.m. een verkeerde uitvoering) of een te groot aantal herhalingen. Hierdoor is de kans groter dat je een (pees)blessure oploopt.

Mocht je last hebben van een peesblessure, dan is koelen een middel om de irritatie de kop in te drukken. Daarnaast is het belangrijk dat je de oefening even niet meer doet of in ieder geval wat lichter, zodat de pees of spier kan herstellen. Luister daarbij goed naar je eigen lichaam. Tot slot blijft de vraag waar in jouw specifieke geval de blessure vandaan komt. Heb je jezelf te lang gepusht en simpelweg overbelast of is de uitvoering van de oefening(en) technisch niet correct? Dit zijn enkele voorbeelden om aan te denken en rekening mee te houden om herhaling te voorkomen. Mochten dezelfde klachten met regelmaat terugkeren nadat je zelf de nodige aanpassingen hebt gedaan, dan is een bezoekje aan bijv. de fysiotherapeut geen overbodige luxe om erger te voorkomen.

Een andere veel voorkomende blessure is een spierblessure. Je voelt een acute en meestal stekende pijn in de spier. Dit kan gebeuren bij grote krachtinspanning. Een voorbeeld is een zweepslag in de kuit. Een zweepslag is een scheurtje in de spier. Belangrijk is het nemen van rust, omdat er een bepaalde hersteltijd aan zit.

De blessure die ik laatst opgelopen heb, is een irritatie van het kraakbeen achter de knieschijf. Vaak is dit het gevolg van een niet geheel correcte techniek bij bijvoorbeeld squats of deadlifts en van een verstoord bewegingspatroon (de aansturing van bewegingen eigenlijk van de romp naar de spieren in het been, hierdoor beweegt de knieschijf zich niet goed). Als dit een terugkerende klacht is,
dan zou het bewegingspatroon de oorzaak kunnen zijn. Een bezoek aan de fysiotherapeut is dan belangrijk.

Hoe voorkom ik een blessure (of hoe verminder ik de kans op)?
Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven is het luisteren naar je eigen lichaam ontzettend van belang. Ik vond dit jaren geleden echt zo’n zwevende uitspraak, nu snap ik heel goed wat er mee bedoeld wordt. Je voelt het vanzelf wanneer je lichaam iets aangeeft. Negeer het niet, want daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee.

Als je in de sportschool aankomt, kun je een warming-up doen, ik doe dit zelf ook altijd. Soms loop ik even 5 minuutjes op de loopband, maar meestal doe ik een  spierspecifieke warming-up. Ik ga naar de eerste oefening die ik wil doen, bijv. squats en dan doe ik als warming-up squats met alleen lichaamsgewicht en vervolgens met alleen de stang. Op deze manier voel je je lichaam ‘warm’ worden en heb je gezorgd voor een goede doorbloeding.

Stretchen achteraf is ook een goede cooling-down. Je stimuleert je doorbloeding naar de spieren en je verlicht de irritatie op de spieren. Je ziet vaak ook mensen op een foamroller, dit is ook een goede manier om je spieren te masseren na een training en tevens helpt foamrollen ook bij het bevorderen van de doorbloeding en daarmee het afvoeren van afvalstoffen die zich tijdens de training in je spieren hebben opgehoopt.

Sommige sporters denken dat (te) veel gewicht beter is en pakken zonder op te warmen of zonder een juiste uitvoering, teveel gewicht waardoor ze snel blessures oplopen. Persoonlijk vind ik dat ontzettend stom. Je bent geen betere sporter dan iemand die minder gewicht pakt. Dus: luister weer naar je lichaam en pak het gewicht wat jij aankan.

Een correcte uitvoering zorgt ook voor minder blessures. Zeker met grote oefeningen als deadlifts, squats en bench press. Om er zeker van te zijn dat je een correcte uitvoering hebt, kun je een personal trainer vragen of bijv. iemand die in de sportschool werkt.

Hopelijk heb ik je met deze blog meer informatie kunnen geven over blessures. Ik zeg er meteen wel bij dat ik geen medisch specialist of fysiotherapeut ben!

Liefs, Tamara

Pin It on Pinterest

Share This