10406a0fc20ab662c36f50287e61af7f‘Goh, wil jij met trainen dan net zo gespierd worden als een man? Dat is toch niet mooi! Je bent dan net een halve vent!’ Ik hoor dit soort opmerkingen regelmatig, vooral door vrouwen.     Vorig jaar zomer heb ik zelfs een opmerking van een man in de sportschool gekregen, die persoon vond het nodig om mij te vertellen dat ik maar snel moest stoppen met sporten, want  ‘vrouwen horen niet thuis in het krachthonk, maar op de loopband.’ Je begrijpt natuurlijk dat ik hem heel hard heb uitgelachen. Wat een onzin! Maar helaas denken sommige mensen dus nog steeds zo, vandaar dat ik in deze blog kort in ga op de vraag: maakt krachttraining je mannelijk?

 

Ik zal bij het begin beginnen, vrouwen hebben een hoger vetpercentage en minder spiermassa dan mannen. Mannen hebben over het algemeen meer aanleg om spieren te ontwikkelen. Bij vrouwen duurt het opbouwen van spiermassa veel langer dan bij mannen. Natuurlijk bouwt een vrouw ook spiermassa op met krachttraining, maar je moet niet bang zijn dat je er als een brede, opgepompte spierbundel uit gaat zien (daar heb je waarschijnlijk hulpmiddelen bij nodig….).

Krachttraining maakt je dus gespierder, het shaped je lichaam. Je krijgt mooiere vormen door krachttraining, denk aan ronde schouders, ronde billen, gespierde bovenbenen! Dat vind ik dus alles behalve mannelijk!

 

20151220_124359dscn3877
2015 

Natuurlijk kun je er cardio bij blijven doen. Je bouwt daar echter geen spiermassa mee op. Je kunt er calorieën mee verbranden, bijvoorbeeld tijdens het cutten. Ga dus geen uur staan buffelen op die loopband als je ronde billen wil.

Voeding is mega belangrijk! Je moet niet denken dat als je een uur keihard hebt staan zweten in de sportschool, je wel een ‘zakje chips verdiend hebt.’ Neem liever een goede postworkout met veel koolhydraten, wat vetten en vooral eiwitten. Met name tijdens het cutten is het letten op voeding heel belangrijk, je bent dan namelijk onder je onderhoud aan het eten, je moet dan extra goed letten op wanneer je wat eet met welke voedingstoffen.

Mocht je het nu toch nog spannend vinden om het krachthonk binnen te stappen, dan kun je bijvoorbeeld:

  •  je oefeningen van tevoren goed bekijken op bijvoorbeeld youtube.
  • Muziek op doen waardoor je meer in je eigen wereld raakt (althans, dat werkt bij mij)
  • Hou het veilig, ga geen leuke oefeningen op bijv. Instagram zomaar doen, leer eerst de basis!
  • Maling hebben aan de eventuele (arrogante ) blikken van anderen. Ga lekker je gang!

Dus dames, er is ongetwijfeld al zoveel geschreven over dit onderwerp. Maar toch wil ik het nogmaals zeggen: krachttraining maakt je niet mannelijk, wel vrouwelijk gespierd met mooie rondingen. Dus stap dat krachthonk in en als je eenmaal gewend bent, denk je vast ‘oh,was dat nou zo lastig?’

Bedankt voor het lezen, tot volgende week!

Liefs Tamara

Volg Tamara ook op Instagram!

 

Pin It on Pinterest

Share This