Wil je eens variëren met andere voeding dan dat je bijvoorbeeld; elke dag maar ontbijt met brood?
Hier wil ik jullie een variatielijst laten zien met wat je nog meer kunt ontbijten/lunchen en dineren.

Ontbijt/lunch:
In plaats van 1 snee brood besmeerd met margarine en beleg:
–  1 Snee wit- of volkorenbrood besmeerd met margarine en beleg
– 1 Snee geroosterd brood besmeerd met margarine en beleg
– 2 Beschuiten besmeerd met margarine en beleg
– 2 Stuks knäckebröd besmeerd met margarine en beleg
– 2 Grote creamcrackers besmeerd met margarine en beleg
– 1 Krenten- of mueslibol besmeerd met margarine
– 1 Croissant besmeerd met margarine (één kant besmeren)
– 1 Bruin of wit bolletje of pistoletje met margarine en beleg
– 1 Schaaltje yoghurt (150 – 200 ml) met 3 eetlepels muesli/cruesli of havermout

image3-1

(Voor iedere boterham meer die je wilt vervangen, moet je 4 el muesli/cruesli extra nemen. Een klein schaaltje yoghurt met 3 lepels muesli staat ongeveer gelijk aan 1 boterham. Neem je iets meer yoghurt, zo rond de 200-250 ml met muesli/cruesli dan is dat meer in de richting van een volwaardig ontbijt).

– 1 Schaaltje vla (max. 1 boterham per maaltijd hierdoor vervangen)
– 1 Snee suikerbrood besmeerd met margarine
– 1 Snee krenten(-noten)brood besmeerd met margarine en beleg
– 4 Stukjes stokbrood besmeerd met margarine en beleg
– 1 Wentelteefje
– ¼ Ciabattabrood besmeerd met margarine en beleg (beide kanten besmeren en beleggen)
– 1 Snee roggebrood besmeerd met margarine en beleg
– 1 Kommetje pap (125 ml halfvolle melk + 5 eetlepels HO of Brinta 220 ml halfvolle melk met 40 gram
– 1 Zeeuwse bolus
– 1 Kom goedgevulde gebonden soep

Beleg:
– Zoet beleg en vleeswaren kunnen worden afgewisseld
– 1 x kaas kan vervangen worden door 1 gekookt ei
– In plaats van gewone kaas kan ook Mozzarella kaas, roomkaas of geitenkaas worden genomen
– In plaats van zoet of vleesbeleg kan een bolletje huzarensalade of visbeleg worden genomen

image2-1

Warme maaltijd:

In plaats van de warme maaltijd exclusief toetje (3-4 aardappelen, 3-4 opscheplepels groente, 1 portie vlees (vervanging) en jus/saus):
– 3 Sneden bruinbrood besmeerd met margarine en beleg (evt. + 1 portie rauwkost)
– 2 Bolletjes besmeerd met margarine waarvan 1 x belegd met een gebakken ei (enkel belegd) en 1 x belegd naar keuze (beide kanten besmeren en beleggen) (evt. + 1 portie rauwkost)
– 1 Kom maaltijdsoep (ongeveer 250 ml) met 2 bolletjes besmeerd met margarine en beleg
– Barbecue: 2 porties vlees(-vervanging), 1 portie salade met dressing en/of 1 opscheplepel huzarensalade, 3 stukjes stokbrood besmeerd met kruidenboter en 1 lepel saus
– Gourmet: 5 stukjes vlees, 3 stukjes stokbrood besmeerd met kruidenboter, 1 pannenkoekje, 1 lepel saus, 1 portie salade van fruit en/of groenten
– Kaasfondue: 1 schaaltje kaasmengsel met 6 stukjes stokbrood + rauwkost of salade met dressing
– 1 Grote tortilla/wrap, 2 middelgrote tortilla’s/wraps of 3 kleine tortilla’s/wraps of 3 taco’s gevuld met 100 gram vlees(vervanging), 3 eetlepels geraspte kaas, 1 opscheplepel bonen, 1 opscheplepel mais, groente of salade en 2 lepels saus
– 3 Gevulde (kaas, ham, rozijnen etc.) pannenkoeken (thuis) met stroop of suiker
– 1 Gevulde (kaas, ham, rozijnen etc.) restaurantpannenkoek met stroop of suiker
– 8 Opscheplepels macaroni, nasi, chili con carne (inclusief saus, vlees(-vervanging) en groente)
– Kwart ovenschaal lasagne
– 5 Opscheplepels stamppot + een portie vlees(-vervanging)
– 1 Kwart hartige taart (hele taart is van springvormformaat) met een salade met dressing
– 2 Pitabroodjes met 150 gram shoarma met 2 lepels saus en salade
– 1 Portie poffertjes (20 stuks met boter en suiker of 25 stuks alleen met suiker)

image1-4

Hoop dat jullie dit weer interessant vonden!

Liefs, Shanice.

Geschreven door Shanice.

Pin It on Pinterest

Share This