De zomerperiode is voorbij, de herfst is net begonnen en de winter komt eraan (duurt gelukkig nog wel even!), dat betekent voor velen dat ze gaan bulken, ofwel: massa opbouwen. Spiermassa welteverstaan, zonder daarbij veel vet te krijgen.

img_5247

Wat is bulken precies?
Bulken betekent eigenlijk dat je meer gaat eten dan je lichaam qua onderhoud nodig heeft. Als je je onderhoud berekend hebt (lang leve internet), kun je daar een hoeveelheid calorieën bovenop gooien. Het betekent niet dat je maar kunt eten waar je zin in hebt en dat bulken inhoudt dat je je klem kan gaan eten, want ja ‘je bent ten slotte massa aan het kweken..’ Je hoort vaak dat mensen 200 a 300 calorieën boven de onderhoud gaan zitten. Stel dus dat je onderhoud 2100 calorieën per dag is, dan kom je tijdens het bulken uit op 2300 – 2400 calorieën per dag. Is natuurlijk wel voor iedereen anders.

Als ik mezelf als voorbeeld neem, ik heb de afgelopen winter gebulkt. Ik heb 300 calorieën per dag meer gegeten. Eerlijk gezegd, had ik er op het begin heel veel moeite mee. Dat kwam met name, omdat ik van streng berekenen tijdens het cutten naar meer eten dan je lichaam verbruikt ging, dat was wennen voor mij. Ik werd opgeblazen en ik zag mijn lichaam veranderen, maar niet op de manier waarop ik dat wilde. Na een aantal weken ging het beter en sloeg het bulken juist de andere kant op: ik berekende niet meer en at echt waar ik zin in had. Sommige dagen dus heel weinig, andere dagen enorm veel en leek het wel dagelijks cheaten.
Deze winter ga ik dat zeker anders doen, bij bulken is het verstandig om je calorie inname langzaam te verhogen, bijvoorbeeld elke 2 weken 100 calorieën erbij. Je lichaam kan wennen en het kost je waarschijnlijk minder moeite om de hoeveelheid calorieën naar binnen te werken!

Wat eet ik dan zoal tijdens het bulken?
In vorige blogs heb ik verteld dat ik het principe IIFYM (if it fits your macros) toepas. Dat betekent nogmaals dat je ongeveer 80-90% clean eet en 20-10% uit wat lekkers kan bestaan. Tijdens het bulken lukt dit wellicht wat makkelijker, omdat je lichaam meer calorieën kan hebben. Let er wel op dat je voorzichtig bent met vetten en er op let wat voor vetten je inneemt. Je kunt een koek eten, wat slechte vetten heeft, je kunt er ook voor kiezen om een handje noten of een avocado te eten, wat beiden goede vetten heeft. Je verdere koolhydraat en eiwitinname blijft natuurlijk ook erg belangrijk!

Blijf meten
Ik raad je aan om tijdens het bulken jezelf te blijven meten, bijvoorbeeld d.m.v. een 7 punts vetmeting. Doe dit regelmatig, bijvoorbeeld één keer per maand. Op deze manier weet je precies hoe je lichaam ervoor staat en kun je daar – indien nodig- op in spelen.

img_5248

Ik raad je aan om te blijven meten, maar ook om het bulken rustig op te bouwen. Blijf kijken naar je eigen lichaam en doe niet zomaar iets omdat ‘anderen dat ook maar doen.’ Lees je in, dan leer je ook waarom iets zo is.
Hopelijk hebben jullie wat aan deze blog tijdens het bulken!

Liefs, Tamara

De waardering van www.loversoffood.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 10.0/10 gebaseerd op 3 reviews.

Pin It on Pinterest

Share This