Afgelopen vrijdag was Linda de Mol te gast bij RTL Late Night om te vertellen over haar komende zes weken, waarin zij de strijd aan wil gaan met de kilo’s en er minstens vijf kilo vanaf wil hebben. Met het team van Lovers of food mochten wij daarbij aanwezig zijn, ontzettend gaaf om mee te maken!

Tijdens de uitzending was er een filmpje van Linda te zijn, waarbij zij op een gegeven moment op de weegschaal ging staan. Ze schrok van het getal op de weegschaal. Ik denk dat velen met haar dat herkennen. Daarom wil ik in deze blog iets verder ingaan op het meten en wegen, is het wel nodig om zoveel waarde te hechten aan dat ene getal wat je ziet en hoe kun je je progressie bij houden?

Toen ik twee jaar geleden begon met trainen, woog ik mij ook extreem veel. Ik hechtte toentertijd veel waarde aan het getal wat je dus tevoorschijn zag komen. Tegenwoordig weet ik wel beter. Want waar bestaat het getal op de weegschaal eigenlijk uit? Is dat inderdaad vet, is dat spier, vocht? Dat kun je uit het wegen dus niet opmaken. De weegschaal weegt alles; je lichaamsgewicht, niet je vet of spier apart.

Wat ik ook verraderlijk vind, is het raden van gewicht. Dat is moeilijk in te schatten, want je ziet niet of iemand juist veel spiermassa heeft (ja, natuurlijk bij gespierde mensen wel), iemand veel vetmassa of veel vocht heeft in het lichaam. Zo was ik bij Linda de Mol oprecht verbaasd over het feit dat zij dus 82 kilo weegt!

Meerdere weegmomenten in de week voor mij
Tegenwoordig weeg ik mezelf meerdere keren per week. Ik hoor je denken ‘je zegt net dat je tegenwoordig wel beter weet, dus waarom dan?’ Ik houd mijn gewicht bij, zodat ik mijn voedingsschema echt strak daarop kan aanpassen. Je lichaamsgewicht kan namelijk zo ontzettend schommelen, denk aan de ochtend, de avond, kleine of juist een grote maaltijd de vorige dag, de hoeveelheid spier, vet, weefsel e.d.

Zo weet ik bijvoorbeeld dat de dagen voordat mijn menstruatie begint, ik zwaarder ben dan normaal. Ik houd dan veel vocht vast. Of wat dacht van de dag na een ‘cheatmeal?! Je houdt dan meteen veel meer vocht vast dan normaal.

Weeg jezelf altijd ’s ochtends met zo min mogelijk kleding aan. Dan heb je het meeste realistische beeld.
Ik weeg mezelf zo vaak, zodat ik kan kijken of ik vooruitga, maar ook waar mijn lichaam op zou kunnen reageren. Als ik bijvoorbeeld ’s avonds kwark met wat fruit eet, dan is er niets aan de hand. Maar soms heb ik weleens wat koolhydraten over en eet ik weleens of fruit, rijstwafels of iets anders en ik weet inmiddels dat mijn gewicht dan niet of nauwelijks daalt. Soms gaat mijn gewicht zelfs omhoog, maar ik zie mezelf wel strakker worden bijvoorbeeld. Dat heeft er mee te maken dat de dichtheid van spier groter is dan de dichtheid van vet. Spier neemt dus minder ruimte in op je lichaam.

img_8321

Andere meetinstrumenten
Je hebt ook speciale weegschalen die alles zouden meten, dus ook je vetpercentage, spiermassa e.d. Persoonlijk geloof ik daar niet in. Wil je echt een goed beeld hebben van je vetpercentage, dan raad ik je een zevenpuntshuidplooimeting aan. Ook bij zo’n meting geldt, baal niet als je niet vooruit bent gegaan, maar gun je lichaam de tijd om aan iets te wennen.

En wat dacht je van foto’s. Dat is wellicht nog het beste meetinstrument. Maak foto’s van jezelf. De bekende voor en na foto’s zoals je ze veel op sociale media ziet. Iedere dag foto’s maken heeft geen zin, doe dit bij voorkeur liever per week.

Kortom, maak van de weegschaal niet je beste vriend, maar ook niet je vijand! Baal niet als je een keer zwaarder bent dan eerst (dat kan namelijk ook spiermassa zijn), maar staar je ook niet blind op het getal wat je op de weegschaal ziet.

Liefs, Tamara

De waardering van www.loversoffood.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 10.0/10 gebaseerd op 3 reviews.

Pin It on Pinterest

Share This