Momenteel post ik niet meer zo heel veel foto’s op sociale media. Dat heeft er mee te maken dat ik mijn aandacht op andere dingen richt. Ik post dus niet meer elke progressie of elk bord eten. Het heeft er ook mee te maken dat ik al die perfecte bordjes met een afgewogen hoeveelheid groenten, kip en rijst zat ben. Natuurlijk, als dat jouw passie is en je hebt een doel voor ogen; alleen maar respect. Maar wat mij wel opvalt is, de borden patat, pizza foto’s of de foto’s met ijs en er staat zo vaak onder: morgen weer back on track! Of soms zelfs een excuus of uitleg waarom diegene dat eet. Doe normaal! Als jij zin hebt in een bord patat, doe dat dan lekker! Zonder uitleg, zonder excuus!

Goed, waar wil ik heen met dit verhaal? Ik heb lange tijd ook alles afgewogen en doe het soms nog. Maar wat ik heb ‘afgeleerd’, is het krampachtige gezonde eten. Het gezond moeten eten van jezelf. Het leven is wel meer dan alleen (gezonde) voeding.

Ik wilde graag eens een blog schrijven over gezonde voeding, en dat bracht mij op het volgende onderwerp:

Wat? Orthorexia?
Ik hoor je denken – orthorexia – wat is dat? Eerlijk gezegd, ik wist het ook niet. Het woord heb ik weleens voorbij zien komen op internet of sociale media. Ik keek alleen niet verder. Ik dacht namelijk: oh dat is vast zoiets als anorexia of boulimia. Maar als ik nu anorexia tegen je zou zeggen, dan weet zo’n beetje iedereen wel wat dat is. Namelijk een obsessie met je eigen lichaam, gewicht en eten.

Orthorexia nervosa betekent in het Latijn: correcte eetlust van psychische aard. Het is dus een obsessie voor gezond eten. Momenteel is orthorexia nog niet officieel erkend als eetstoornis. Orthorexia komt het meest voor bij kinderen en jonge vrouwen onder de 25 jaar.

Anorexia en orthorexia worden vaak met elkaar vergeleken. Het grote verschil is dat bij orthorexia het niet gaat om lichaam of gewicht maar puur om het dwangmatige, gezond willen eten. Veel mensen denken dat orthorexia iets is waar je voor kiest; een bepaalde manier van leven.

Oorzaak & gevolg
De oorzaken waardoor orthorexia zich kan ontwikkelen, zijn vaak psychisch . het kan zijn dat je een heftige ervaring hebt meegemaakt (trauma) en het zich door middel van orthorexia uit. Het zou ook kunnen zijn dat je er aanleg voor hebt. Niet als in – erfelijk – maar wel een extra gevoeligheid, als iemand binnen je familie het bijvoorbeeld al heeft. Of bijvoorbeeld door je opvoeding/omgeving, als je gewend bent om puur en biologisch te eten dan kan het een obsessie worden. Een grote groep mensen met orthorexia zijn (top)sporters en fitnessbeoefenaars..

Mensen met orthorexia hebben vaak een eenzijdig voedingspatroon, zij wegen dwangmatig hun voeding af en mogen veel voedingsmiddelen niet eten. Mensen met orthorexia eten hun groenten bijvoorbeeld rauw, want bij het koken (o.i.d.) gaan vitamines verloren.  Zij eten vaak ook geen vlees/vis/koolhydraatbronnen, dat is niet gezond genoeg.

De lichamelijke gevolgen van orthorexia zijn groot:
* Vitaminetekort
* Ondergewicht
* Menstruatiestoornis
* Gebitsproblemen
* Nier- en leverproblemen
* Heesheid (door vitamine en mineralentekort
* Grotere kans op infecties (door verminderde weerstand)

Dit zijn nog maar de lichamelijke gevolgen. Wat dacht je namelijk van sociale gevolgen? Mensen met orthorexia durven niet meer spontaan uit eten te gaan, omdat ze niet goed weten hoe ze daar gezond moeten eten. Het kan zijn dat mensen met orthorexia zich beter voelen dan iemand die dat niet heeft. Dat komt omdat mensen met orthorexia dus alle voeding met veel calorieën niet eten zij voelen zich beter dan mensen die wel zomaar een vette hap eten. Mensen met orthorexia hebben dwangmatige gedachten over gezond eten. Ze zijn er de hele dag mee bezig. Het sociale leven wordt langzaam aan minder, ze isoleren zichzelf. Mensen kunnen onzeker worden over of ze wel gezond genoeg eten. Mensen kunnen angstig, en zelfs depressief worden door orthorexia.

Behandeling
De diagnose orthorexia wordt nog niet vaak gegeven, ook omdat het nog niet officieel is erkend als eetstoornis. Mensen met orthorexia moeten weer leren omgaan met eten en gezond eetgedrag.

Gezond eten is toch prima?
Zeker, mits het dus geen obsessie wordt. Zoals ik in het bovenste stukje al schreef: een keer extra snoepen moet kunnen! Ik ben daarom allergisch voor het woordje te. Te veel, te ongezond, te weinig, te te te. De enige te waar ik blij van word, is te lekker (haha)! Zorg dus dat je jezelf wel wat lekkers blijft gunnen en dat het geen obsessie wordt.

Schuldig
Toen ik het volgende intikte op de computer: kenmerken orthorexia, kreeg ik  meerdere keren de volgende zinnen te zien:
* ‘je voelt je schuldig als je iets ongezonds eet.’
* ‘je raakt in paniek als je ergens (onverwachts) gaat eten en ze hebben niet wat jij per se wil’
* ‘je slaat maaltijden over als je ongezond hebt gegeten (ter compensatie dus)’
Ik schrok daar van. Het was herkenbaar. Ik zeg duidelijk was herkenbaar, want dan heb ik het wel over 2 jaar geleden ongeveer. Ik beweer nu niet dat ik dus orthorexia heb gehad. Ik denk alleen wel dat veel mensen zich ook zullen herkennen in één van de drie opmerkingen. Het is iets wat erbij insluipt. Zeker als je een doel voor ogen hebt, bijvoorbeeld een bepaald lichaamstype of een wedstrijd dan kan ik me voorstellen dat het gezonde eten een zeer belangrijke plek gaat innemen. Waak voor jezelf of je dus niet te obsessief ermee bezig bent, zeker als je jezelf niets gunt en bijvoorbeeld niet meer uit eten wil.

Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd, ik vind het zelf een erg interessant onderwerp, omdat je in de media toch veel hoort over gezond, gezonder, gezondst. Belangrijk is dat je jezelf in de gaten houdt en ervoor waakt dat je niet doorslaat. Mocht je meer informatie willen over dit onderwerp, dan mag je dat altijd vragen of je zoekt het op internet op :-).

Liefs, Tamara

Gebruikte sites:
https://www.gezondheidsplein.nl/
https://www.dietcetera.nl/

 

De waardering van www.loversoffood.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 10.0/10 gebaseerd op 3 reviews.

Pin It on Pinterest

Share This