Normaal blog ik alleen over voeding en krachttraining, maar ik vind het leuk om jullie eens wat meer te vertellen over de stedentrip die ik afgelopen met mijn vriend heb gemaakt, namelijk naar Marrakech!

Afgelopen zondag vertrokken wij vanaf Brussel-Charleroi naar Marrakech. We vlogen pas ’s avonds, dus helaas zagen we nog niet veel van de stad. Bij aankomst zijn we meteen naar het plein gewandeld (Jemaa el Fna) om daar eten te scoren. Leuk om eens een avondje te eten!

Dag 1
We sliepen in een riad (je slaapt bij een familie thuis en het hotelletje heeft een binnentuintje) en de moeder van de manager maakte heerlijke ontbijtjes! Zo lief, proberen te communiceren in mijn beste Frans en handen en voeten.

Onze riad zat in de medina, heel handig want we konden overal heen wandelen. We zijn de eerste naar het Bahia paleis gewandeld, een oud paleis met allemaal mooie muren en tuinen. Daarna zijn we doorgewandeld door de medina naar het Dar Si Said, ook een oud paleis met allerlei mooie tegels, dat viel alleen een beetje tegen. Na het paleis zijn we gaan wandelen in de medina, heel mooi, heel druk met al het verkeer. Je kunt er heerlijk ronddwalen, maar ook makkelijk verdwalen (de meesten willen geld van je als je de weg vraagt of zij jou ongevraagd de weg wijzen).

’s Avonds hebben we gegeten bij een restaurant aan het Djemaa el fna plein, met een rooftop. Super mooi uitzicht over het gehele plein. ’s Avonds voelde ik mij niet prettig op dat plein. Het is ontzettend druk, er lopen Marokkanen rond met aapjes en slangen die ze ongevraagd op je zetten en er geld voor willen, vrouwen die zomaar je hand pakken, er een armband omschuiven of henna erop doen en er dik geld voor willen. Gelukkig heb ik zelf die ervaring niet, maar ik vond het van bovenaf bekijken prettiger! En natuurlijk bestel je couscous of een tajine als je in Marokko bent, dat is echt super lekker! Tajine met kip, olijven, citroen bijvoorbeeld.

Dag 2
Op de tweede dag zijn we naar Jardin Marjorelle gegaan, de botanische tuin van Yves Saint Laurent. Het fijne aan Marrakech is dat je overal heen kunt wandelen. De tuin was echt prachtig! Al die kleuren, echt wauw! Na de tuin zijn we teruggewandeld en zijn we naar de Koutoubia moskee gelopen, houd er rekening mee dat je als niet-moslim zijnde, een moskee niet van binnen mag bekijken. De buitenkant was ook mooi!

Daarna doorgelopen naar de Mellah, een oude Joodse wijk. Momenteel zouden daar de armere Marokkanen wonen. Aparte wijk om te zien, je zag duidelijk verschil met de rest van de stad.

De rest van de middag hebben we bij de riad gezeten en gekletst met andere gasten en de manager. We wilden ’s avonds weer uit eten gaan en de manager vertelde dat hij laatst bij een restaurant is geweest, hij heeft een tuk-tuk voor ons geregeld omdat dat restaurant in de souks is en niet te vinden is. Wat een ervaring die tuk-tuk, kun je voorstellen; in een klein wagentje vol gas door de ontzettend smalle steegjes met heel veel mensen. Als je in Marrakech bent, zeker doen! Het eten bij het restaurant (Nomad) was echt top! Als voorgerecht namen we beiden harira, Marokkaanse gebonden soep met linzen, kikkererwten, aardappelen. Heel lekker! Als hoofdgerecht namen we een hamburger, ook heel lekker.

Dag 3 en dag 4
We zijn naar de nieuwe wijk Gueliz gewandeld, wat een verschil met de medina. Allemaal nieuwbouw, mooie winkelketens (zoals Zara, Mango, Hunkemoller e.d.), chique restaurants. Ik had totaal niet het idee in Marokko te zien. Als je in deze wijk bent, ga dan naar Elite om te eten, prima restaurant! In de middag zijn we door de souks gaan slenteren, één tip: doe je zonnebril op en sta niet te lang stil ergens, de mensen willen allemaal wat van je. Dat is niet altijd even leuk. Natuurlijk waren we verdwaald en liepen we ergens ver in de medina, zie de weg dan maar eens terug te vinden met al die steegjes en straatjes. Lang leve de google navigatie ;-).

De moeder van de manager had ’s avonds voor ons gekookt, echt zo lekker! Tajine met lam, pruimen en nog meer. Echt wauw! ’s Avonds wilden we nog wat gaan drinken, we zijn bij Argana gaan zitten, met rooftop zicht over het plein. We hadden hier maandagavond ook gegeten, we namen beiden een smoothie (ze schenken in Marrakech/Marokko geen alcohol), en ik ben me daar toch ziek van geworden! De hele nacht krom gelegen van de pijn en zo vaak de wc gezien (sorry), de volgende dag verhoging erbij. Getver, ik kneep ‘m wel, want we moesten vandaag weer naar huis en vliegen terwijl je je zo voelt, is niet prettig. De moeder van de manager had thee voor me gezet en het ging al wat beter, maar ik was zo blij dat ik het vliegtuig uit kon!

Marrakech is echt een heel toffe stad, mega chaotisch en ik werd af en toe gek van het verkeer en de mensen, maar je moet het echt eens gezien hebben. Zeker een stad om nog eens te bezoeken!

Liefs, Tamara

Volg Tamara ook op Instagram!