Je ziet het vaak voorbijkomen op social media: ‘ik kan niet meer zitten’ of ‘dat wordt waggelen als een pinguïn vandaag.’ Spierpijn, iedereen heeft er weleens last van. Persoonlijk vind ik spierpijn een interessant onderwerp. Ik vind spierpijn zelf namelijk af en toe best fijn. Maar wat is het nu eigenlijk?
In deze blog ga ik verder in op spierpijn: hoe krijg je spierpijn, betekent spierpijn een goede workout en wat kan ik er tegen doen? Ik ga het proberen kort, maar duidelijk uit te leggen.

2085e5996cf564677bbb158f68551488

Wat is spierpijn?

Spierpijn is het gevoel wat je één of twee dagen na je training hebt. Het kan voelen als brandend, zeurend of stijfheid. Spierpijn ontstaat door spierschade na een training die je niet gewend bent. Spierschade klinkt misschien wat heftig, maar dit is niets meer dan kleine scheurtjes in het bindweefsel van je spieren. Dit kan komen door een nieuw trainingschema of een zwaardere training dan je gewend bent. Je kunt directe spierpijn ervaren tijdens of direct na je training (immediate soreness), door een zuurstof tekort in je spieren. Je belast je lichaam zodanig dat je lichaam onvoldoende in staat is het zuurstof naar je spieren te brengen. Je krijgt dus meteen spierpijn. Meestal heb je pas de volgende dag last van spierpijn, dit heet DMOS (delayed onset muscle soreness). Dit is spierpijn dat optreedt na 24 – 48 uur. Je lichaam heeft de tijd nodig om te herstellen, maar na zo’n 72 uur moet de ergste spierpijn wel weg zijn.

Betekent spierpijn dat het een goede workout was?

Eerlijk gezegd dacht ik dit wel toen ik net begon met krachttraining (paar jaar geleden). Had ik geen spierpijn na een workout, dan had ik dus ook niet goed getraind. Dit is dus niet waar! Als je een trainingsschema in elkaar gezet hebt waarbij je je lichaam ook kan laten rusten, dan heeft je lichaam genoeg tijd om te herstellen. Vandaar ook de rustdagen! Maar ook de rust tussen twee oefeningen in, is heel belangrijk. Je lichaam kan gewend raken aan een bepaalde oefening, dit betekent niet dat je lichaam niets doet. Je lichaam is gewend aan de spierscheurtjes en dit zorgt dus niet voor spierpijn. Dat je geen goede workout hebt gehad, omdat je geen spierpijn hebt, is dus niet waar!

m_2368579_uki6pnins4yd

Wat kan ik tegen de spierpijn doen?

Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik enorme spierpijn in mijn kuiten had, jaren geleden. Ik had nog nooit kuiten getraind op die manier en dat heb ik gevoeld! Ik kon amper op mijn benen staan, ik kon niet lopen, niets hielp. Ik wist van ellende niet waar ik het moest zoeken. Nu kan ik er wel om lachen.

Je voeding is belangrijk voor je spieren, zoals eiwitten (maar ook koolhydraten, vetten, e.d.). Eiwitten zorgen voor een sneller spierherstel. (let op: het is geen wondermiddel, dus eet of drink jezelf niet klem aan eiwitten).

Het ligt er maar net aan wat voor trainingsschema je hebt, ik heb mijn lichaam verdeeld in groepen, zodat ik voldoende rust heb. Dat is namelijk ook belangrijk: rust tussen de sets en rustdagen. Ook op die manier kan je lichaam herstellen.

Voordat ik begin met trainen, doe ik altijd een warming up. Dat kan zijn: even op de loopband/crosstrainer of weinig gewicht pakken tijdens een set (bijvoorbeeld deadlifts met alleen de barbell). Je lichaam kan dan wennen aan beweging en krijgt geen enorme shock als je zwaar gaat trainen.

Ik hoop je wat meer informatie te hebben gegeven over spierpijn!

Liefs, Tamara

Volg mij ook op Instagram, klik HIER voor mijn pagina!

Pin It on Pinterest

Share This