Mijn eerste blog in 2017 gaat over suikers! Waarom? Ik vind suikers een heel interessant onderwerp, er is veel om te doen. Je hebt het nodig, wel de goede suikers, maar wat zijn dan de goede suikers? Je mag er ook weer niet teveel van, want dan wordt je schijnbaar erg dik en het is verslavend. Dit zijn een aantal dingen die ik er regelmatig over lees of over hoor. Ik ga voor jullie aan de slag en probeer antwoord te krijgen op de bovengenoemde opmerkingen. Veel leesplezier!

Wat is suiker?
Suiker behoort tot de koolhydraten en bevat 4 kilocalorieën per gram. Suiker wordt gebruikt als brandstof voor je lichaam. Er zijn globaal drie groepen suikers in te delen1:

1. Monosacchariden(enkelvoudige, simpelste suikers), zoals fructose en glucose.
2. Disacchariden (opgebouwd uit twee monosacchariden), zoals lactose.
3. Polysacchariden (opgebouwd uit lange ketens sacchariden), zoals zetmeel en glycogeen.

De belangrijkste bronnen van glucose en fructose zijn fruit(sap) en bepaalde groentesoorten. Sacharose is met name bekend als kristalsuiker, het zit vaak in frisdrank, snoep en koek. Lactose zit in melk(producten). Zetmeel zit in graanproducten, zoals brood, pasta/rijst, aardappelen en peulvruchten.

Opname in lichaam
Suiker valt onder de koolhydraten, dus ik ga dit uitleggen aan de hand van de koolhydraten. Je hebt verteerbare en niet-verteerbare koolhydraten. Monosacchariden en koolhydraten die in de dunne darm worden afgebroken tot monosacchariden vallen onder de verteerbare koolhydraten. Voedingsvezels zijn een voorbeeld van niet-verteerbare koolhydraten. Het lichaam kan deze niet opnemen, maar vezels zijn wel belangrijk voor de werking van de darmen. De dierlijke variant van zetmeel is glycogeen, dat aanwezig is in (orgaan)vlees2.

Na de vertering in het lichaam zijn de koolhydraten omgezet als glucose. Dit wordt opgenomen door het bloed en vervolgens opgenomen door de weefsels als brandstof. Als je lichaam teveel glucose heeft opgenomen, dan wordt dat opgeslagen in de vorm van glycogeen, in de lever en de spieren. Als deze voorraad is aangevuld, dan wordt het overschot omgezet in vet en opgeslagen in vetweefsel.

Redelijk snel na het eten van koolhydraten begint het bloedsuikergehalte in je lichaam te stijgen. Je hebt dan een piek en dit kan duren tot 1 a 2 uur na de maaltijd. Daarna neemt het weer af, dit komt door het hormoon insuline uit de alvleesklier. Hoe snel je bloedsuikerspiegel stijgt na koolhydraten kan worden gemeten aan de hand van de glycemische index. Wat een glycemische index precies is, lees je onder het volgende kopje.

 

Glycemische index
Zoals hierboven beschreven is, geeft de glycemische index (GI) een inschatting hoe snel je bloedsuikerspiegel stijgt na het eten van koolhydraten. Producten die snel worden opgenomen, hebben een hoge GI (70+), producten die langzaam worden afgegeven, hebben een lage GI(-55)3.

Voorbeelden van producten met een hoge GI zijn: aardappelen, brood, rijst. Voorbeelden van producten met een lage GI zijn: peulvruchten, zuivel, pasta.

Is suiker verslavend?
Koolhydraten in de vorm van suikers kunnen een verslavend effect hebben4. Ik herken dit zelf wel als de momenten waarop ik cravings  heb. De hersenen geven op momenten dopamine af als er suiker gegeten wordt. Suiker zit echter in heel veel producten en vaak gecombineerd met andere voedingsstoffen (zoals vetten, eiwitten e.d.). Uit onderzoek is gebleken dat suiker de hersenen niet aantast in tegenstelling tot bijvoorbeeld nicotine, die dat wel doet.

Maakt suiker je dik?

Om aan te komen, heb je een ruim calorieoverschot nodig. Om af te vallen, heb je juist een calorietekort nodig. Het gaat daarbij niet alleen om suikers, maar om het totaal aan macronutriënten (koolhydraten, eiwitten, vetten). Uit onderzoek is gebleken dat de combinatie vetten en suikers zorgen voor een gewichtstoename, omdat suikers zorgen voor de aanmaak van dopamine en vet zorgt voor de extra kilocalorieën6.

Nog belangrijk
Ik vond het schrijven van deze blog leuk om te doen, maar ook moeilijk. Waarom? Omdat er heel veel over geschreven is, er zijn heel veel meningen over en ik wilde wel waarheden neerzetten. Ik heb mijn best gedaan om me in te lezen en ook een aantal dingen onderbouwd met bronnen. Ik hoop dat jullie dit interessant vonden om te lezen. Mochten er nog dingen onduidelijk zijn, vraag het gerust!

Liefs, Tamara

Volg Tamara ook op Instagram, klik HIER voor haar pagina.

Gebruikte bronnen:
1 http://www.natuurlijkerwijs.com/suikers.htm
2 http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koolhydraten.aspx
3 http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/glycemische-index.aspx
4 http://www.volkskrant.nl/wetenschap/suiker-is-belonend-maar-minder-verslavend-dan-drugs
5 https://www.fit.nl/afvallen/vet-suiker

 

Pin It on Pinterest

Share This