Deze week ga ik op vakantie! Ik ga rondreizen op Sri Lanka en daarna ontspannen op de Malediven. Vorige vakanties (vaak naar Griekenland) boekte ik vaak een hotel met fitnessruimte, zodat ik toch wat kon trainen. Dat is dit jaar dus anders. Het wordt een heel andere vakantie, waardoor mijn focus tijdens deze reis niet bij het sporten ligt, eigenlijk sowieso niet op vakantie. Om toch af en toe wel wat te kunnen doen, heb ik deze blog geschreven, wellicht heb jij namelijk ook iets aan deze tips!

Regelmatig heb ik gehoord dat mensen het vreemd vinden dat je zelfs(!) op vakantie traint. Ja, waarom niet denk ik dan? Sporten vind ik fijn om te doen, dat is voor mij ook een soort ontspanning. Het is zeker niet zo dat ik dagelijks train op vakantie en echt heel mijn schema van thuis uitwerk. Welnee, gewoon even lekker bezig zijn is voor mij al genoeg.

Training
Omdat ik op Sri Lanka ga rondreizen en uit mijn backpack ga leven, in plaats van twee weken lang één hotel te hebben, heb ik ervoor gekozen om elastische banden mee te nemen.

Je hebt dus geen sportschool nodig, maar gewoon in je hotelkamer of buiten trainen. De elastische band wordt ook een resistance band genoemd. Die elastische banden herken je waarschijnlijk wel vanuit je eigen gym, ze zijn vaak groen, oranje en paars (althans bij mij ;-)).

Ik neem twee paarse dunne banden, één kleine groene en één grote groene mee zodat ik kan variëren. Een elastische band traint weer anders dan met dumbells, barbells of je eigen gewicht. Hoe harder je aan een band trekt, hoe meer weerstand het biedt. Je hebt hierdoor een contantere druk op je spieren, wat weer goed is voor je spierflexibiliteit. De banden zijn weer verschillend qua weerstand, dit zal je merken als je er aan trekt.

Je kunt de band ergens aan vastmaken of je eigen lichaam gebruiken. Ik heb ervoor gekozen om niet zelf foto’s te maken met de banden, omdat ik een erg duidelijke foto zag op internet. Hier zie je precies hoe de uitvoering moet en wat je er mee traint!

De elastische banden zijn o.a. verkrijgbaar bij bol.com.

Voeding
Op vakantie neem ik voeding niet te serieus, maar het moet ook geen vreetfestijn worden. Gewoon, met mate. Af en toe lekker een ijsje of een cocktailtje (want ook drank tikt aardig wat calorieën aan). Ga je zelf niet compleet uithongeren of je schuldig voelen omdat je een keer een ijsje teveel hebt gegeten. Nou en, genieten hoort er ook bij!

Je eigen voeding meenemen, zou kunnen maar vind ik persoonlijk erg onhandig. Je hebt ten slotte op je vakantiebestemming ook heus wel een supermarkt. Met het meenemen van eiwitpoeder heb ik geen ervaring, als je dit meeneemt, let er dan op hoe je het meeneemt i.v.m de douane. Afgelopen vakanties heb ik wel eiwitrepen meegenomen, maar dat was meer als tussendoortjes en wat extra eiwitten.
Als je de hele vakantie alleen maar aan het zwembad ligt en de enige wandelingen die je maakt, naar de bar/restaurant/wc zijn, dan zou ik zeker rekening houden met de totaalinname van de calorieën. Je verbruikt immers (waarschijnlijk) een stuk minder dan dat er binnenkomt.

Ga je juist dingen ondernemen, waarbij je veel beweegt, dan zal je inname – verbruik evenwichtiger zijn.

Wat ik je verder nog wil meegeven: drink genoeg!! Zeker op een bestemming waar de zon heel fel is en je veel zal zweten, is het zo belangrijk veel te drinken!

Ik wens jullie een heel fijne vakantie! Tot over 3 weken!

Liefs, Tamara

Pin It on Pinterest

Share This