Hierbij geef ik je tips voor wat je kunt eten als je vegetariër bent. Ik ben nu ongeveer 2 jaar vegetariër en het bevalt mij echt prima! Vlees vond ik op een gegeven moment vies worden en je hebt tegenwoordig zulke lekkere vleesvervangers, echt veel beter dan al dat vlees!

In vlees zitten een aantal stoffen die belangrijk zijn voor je lichaam, zoals eiwitten, ijzer, B-vitamines (waaronder B12) en zink. Als je vegetarisch eet, moet je er dus goed op letten dat je deze stoffen toch binnenkrijgt.

img_8950

Wat kun je goed nemen als vleesvervanger?
– Eieren
– Kaas*
– Peulvruchten (als erwten, bonen en linzen)
– Granen
– Noten
– Zaden
– Soja-bonen
*Kaas bevat veel gezonde voedingsstoffen maar weinig ijzer en is dus geen volwaardige vleesvervanger.

IJzer:
Om voldoende ijzer binnen te krijgen moet je wel even opletten. Het ijzer in soja en tarwe is namelijk een iets ander soort ijzer dan wat in vlees zit. Helaas wordt dit soort minder goed door het lichaam opgenomen.
Wat kun je daar aan doen? Er vitamine C bij gebruiken! Vitamine C zorgt er namelijk voor dat het verkeerde soort ijzer wordt omgezet in het goede. Het is dus verstandig om een glaasje sinaasappelsap bij je avondeten te nemen.

IJzer is ook veel te vinden in groente, volkorenbrood, gedroogde vruchten (bijv; gedroogde abrikozen, rozijnen) en in appelstroop. Ook kun je Roosvicee Ferro gebruiken om meer ijzer binnen te krijgen.

Waarvoor heb je ijzer nodig?
IJzer speelt een belangrijke rol bij het transport van zuurstof in je bloed. Als je te weinig ijzer in je bloed hebt, noem je dat bloedarmoede. Je gaat je daar erg moe en slap door voelen.

img_8951

B-Vitamines:
B-Vitamines kun je halen uit volkoren graanproducten en zuivelproducten. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Als vegetariër moet je dus voldoende zuivelproducten, kaas en ei gebruiken om het binnen te krijgen. Als je veganistisch bent en dus ook geen zuivel gebruikt, is het belangrijk om vitamine B12 als supplement te gebruiken.

Eiwitten:
Eiwitten zijn in feite de bouwstoffen van het lichaam en zijn erg belangrijk voor je. Ze zitten in alle bovengenoemde producten. In de meeste gevallen gaat het echter om plantaardig eiwit en dat wordt minder goed door je lichaam opgenomen dan dierlijk eiwit. Daarom moet je als vegetariër wat meer eiwitten binnenkrijgen dan als vleeseter (1,2 tot 1,3 keer meer). Het is ook aan te raden om regelmatig een eitje te eten. Daarin zitten namelijk dierlijke eiwitten die beter door het lichaam worden opgenomen.

Hoeveel moet ik dan nemen?
Voor eieren kun je het beste 2 stuks nemen (als vervanger van 100 g vlees). Van noten 40 g en van peulvruchten 75 g.

Ook heb je kant en klare vleesvervangers zoals: Goodbite, Quorn, Tivall, Valess, Vivera, Alpro, Falafel, Soygood, Tahoe, Tempe en  Seitan.

img_8952

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!
Tot volgende week weer!

Liefs, Shanice.

Pin It on Pinterest

Share This