De laatste weken hebben we mogen genieten van het mooie weer, dat betekent hoge temperaturen, meer zweten, goed drinken en niet teveel doen! Maar hoe combineer je die hitte dan met trainen? Je leest het deze keer in mijn blog.

Ons lichaam
Wat gebeurt er eigenlijk in ons lichaam als we trainen in warm weer? Ons lichaam is in staat om zich tijdens warme temperaturen aan te passen aan belastingen. Dat heet ook wel acclimatiseren. Tijdens het trainen gebruik je actief je spieren en gebeurt er van alles in je lichaam. Je voelt je lichaam arm worden, misschien krijg je wel een rood hoofd Je eigen lichaamswarmte plus de omgevingswarmte kan zorgen voor een hogere lichaamstemperatuur.
Je lichaam zweet deels ook om af te koelen. Het kan zo zijn dat je lichaam flink zweet en daarbij mineralen en veel zout verliest. Zorg dus voor veel water tijdens je training en eet zout.

Tips
– Plan je trainingen ’s ochtends vroeg of ’s avonds. Op deze momenten van de dag is het al wat koeler dan midden op de dag. Sowieso is het buiten sporten op het midden van de dag niet verstandig, i.v.m verbranden.
– Drink voldoende! Drink zeker meer dan je gewend bent, omdat je ook meer zweet.
– Draag luchtige kleding tijdens het trainen. Dit houdt je koeler.
– Train op gras of bosgrond. Dit is koeler dan bijv. Asfalt. Asfalt weerkaatst de warmte terug.
– Neem genoegen met een minder goede workout. Als het zo warm (en benauwd) is, dan kan het best zijn dat je training wat minder gaat. Is niet erg.
– Train binnen; veel sportscholen hebben een airco.

Vocht
Vooral het genoeg drinken is zeer belangrijk. Met hogere temperaturen verlies je veel vocht, ook als je niet traint. Je lichaam zweet meer dan normaal en je verliest daarbij belangrijke mineralen en zouten. Als je niet goed drinkt, dan verlies je dus meer vocht dan er binnenkomt, en kan je zelfs ‘gedehydreerd’ raken (uitgedroogd). Het bloedvolume is afgenomen en wordt stroperiger. De huiddoorbloeding en warmteafgifte is dan minder, waardoor de temperatuur in je lichaam oploopt. De doorbloeding naar bijvoorbeeld je darmen en maag worden ook minder en kan zelfs schade toebrengen. Een half uur voordat je gaat trainen drink je minstens een halve liter en tijdens het trainen om de 15 minuten 200 ml ongeveer. Zorg er eigenlijk voor dat je geen dorst krijgt; drink dus constant om de zoveel minuten. Zo voorkom je dat je teveel dorst krijgt en je lichaam lekker op gang blijft. Als ik mezelf als voorbeeld neem, ik krijg bijvoorbeeld vaak ineens dorst, en snel hoofd- en buikpijn daardoor.

een-glas-water

Ik heb het in deze blog simpel, maar hopelijk duidelijk beschreven voor jullie. Je kunt natuurlijk zelf het één en ander nog opzoeken, maar mocht je vragen hebben, stel ze!

Liefs, Tamara

Geschreven door Tamara.

Pin It on Pinterest

Share This