Het is alweer enige tijd geleden dat ik een blog heb geschreven en dat heeft voor een deel te maken met de titel van deze blog. De afgelopen maanden/weken ben ik zo gigantisch moe. Als mensen tegen mij zeggen dat ze moe zijn, dan denk ik weleens ‘joh, slaap een keer goed door, dan is het vast zo over.’ Totdat ik zelf echt vermoeid werd. Niet je bed uit kunnen komen, na een werkdag gewoon uren kunnen slapen, dingen ‘missen’; afspraken, voorwerpen kwijtraken, wazig gevoel in je lichaam en het vermoeide gevoel maar niet kwijt raken. Een paar jaar geleden heb ik pfeiffer gehad en het leek wel alsof ik dat nu weer had, zo vermoeid.

De laatste weken eet ik minder strikt en dat bevalt me wel. Ik moet er wel bij zeggen dat ik aan het strugglen ben met voeding en balans. Daar word ik echt horendol van. Ik eet niet of het gaat van heel gezond naar heel ongezond. Dit jaar tijdens het cutten, heb ik daar erg moeite mee. Anyway, waar ik naar toe wil met deze blog, is het volgende: komt de vermoeidheid van de afgelopen weken door de hoeveelheid suikers in mijn voeding of is het iets anders? Kortweg gezegd: kun je een vermoeid gevoel krijgen door teveel suikers in je voeding? Ik ga het voor je uitzoeken!

Allereerst ben ik gaan uitzoeken wat er in suiker zit. Suiker behoort tot de koolhydraten. Er zijn veel verschillende soorten suiker. Je hebt puur suiker (of sacharose) dat is een stof die voorkomt in bijvoorbeeld fruit, suikerriet en mais. Je hebt ook melksuiker (lactose) en vruchtensuiker (fructose). In aardappelen zitten ook suikers, die in de darmen worden gesplitst als glucose. Dan heb je nog kristalsuiker (riet en bietsuiker, dit wordt bewerkt), dit wordt toegevoegd aan frisdrank, koek, snoep, etc, etc.

img_0474

Als je bijvoorbeeld een koek of chocolade – met veel bewerkte suikers – eet, dan komt dit suiker uiteindelijk terecht in je bloed. Je bloedsuikerspiegel stijgt snel hierdoor, en je krijgt een piek. Je voelt je energiek. Dit is vaak alleen van korte duur. Glucose triggert de alvleesklier en zorgt ervoor dat het hormoon insuline wordt aangemaakt. Insuline haalt glucose uit het bloed en zet dit om in energie. Hierdoor krijg jij dat energieke gevoel. Dit gebeurt vrij snel na het eten van iets lekkers. Vervolgens daalt je suikerpiek weer en je krijgt een suikerdip. Insuline remt ook de werking van het hongerhormoon leptine, wat er voor zorgt dat je een verzadigd gevoel hebt. Je krijgt meer trek en de glucose wordt opgeslagen in de lichaam als vet.

Als jij zoveel eet, dan kan je alvleesklier het niet meer bijbenen; de snelle suikers zullen al weg zijn voordat de alvleesklier insuline heeft geproduceerd. Ik herken een suikerdip vooral aan een hongerig gevoel (terwijl ik dus net gegeten heb) en een vermoeid gevoel. Het proces van piek en dip verloopt snel.
Als je bijvoorbeeld fruit eet (met fructose erin) of een maaltijd met complexe koolhydraten (zoals rijst), dan verloopt het proces van opname in het bloed veel meer geleidelijk. Je krijgt dan geen snelle suikerpiek en dip. Het wordt gelijkmatiger opgenomen in het bloed en je hebt dus ook langer een verzadigd gevoel.

Als ik mezelf als voorbeeld neem, dan weet ik voor bijna 100% zeker dat mijn vermoeidheid door teveel suikers komt. Ik herken de suikerpiek en suikerdip namelijk meteen en ook het hongergevoel is mij niet onbekend. Echter weet ik – helaas – ook dat suikers verslavend werken. Dat is dus ook de reden dat ik die balans tussen ongezonde en gezonde voeding moet zoeken. Als ik periodes heb waarin ik echt gezond eet (denk aan amper koekjes, snoep etc), dan voel ik me stukken beter. Niet vermoeid, geen hoofdpijn, geen buikpijn, sowieso lekkerder in mijn vel.

Wat ik nu niet echt kon ontdekken, is het feit of suikers nu wel of niet zijn verbonden met de vermoeidheid van mensen. Let wel, je moet niet iedere vermoeidheid wijten aan suikers.
Daarbij kan je natuurlijk zorgen voor minder suikers in je voeding, bijvoorbeeld minder snoepen ;-).. Of snoep/chocolade/o.i.d na een training omdat je lichaam de suikers dan goed kan gebruiken. Minder bewerkte (geraffineerde) suikers eten, scheelt ook al de helft waarschijnlijk. Je hebt bijvoorbeeld kokospalmsuiker of gedroogd fruit suiker, daar zitten minder (of geen) bewerkte suikers in!

Ik hoop dat ik je met deze blog wat meer informatie hebben kunnen geven over het onderwerp suikers & vermoeidheid. Voor mezelf was het wel een eye-opener, al wist ik stiekem wel waar die vermoeidheid vandaan kwam.
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Liefs, Tamara

Pin It on Pinterest

Share This