Waar mannen zich druk kunnen maken over het trainen van de borst, is dat bij vrouwen veel minder. Die hebben meer de voorkeur voor het trainen van de bil en benen. Vrouwen trainen weinig tot geen borst, ‘want het schijnt niet nodig te zijn en je wordt er ook nog eens mannelijk van.’ Maar is dat wel zo? Hoeven vrouwen geen borst te trainen? Welke oefeningen doe ik graag? In deze blog ga ik verder in op deze vragen.

Borst trainen, waarom?
Toen ik twee jaar geleden begon met trainen, dacht ik het ook: ‘ik doe geen borst, dat is niet nodig.’ Ik heb een tijd lang aan bankdrukken gedaan, ik vond dat serieus echt leuk om te doen. Ik boekte daar vaak vooruitgang in. Helaas door een blessure vorig jaar, lukt het nog niet helemaal om het op te pakken. Maar borst trainen doe ik wel.

Door namelijk regelmatig je borst spieren te trainen, worden ze steviger (nee helaas, je gaat niet van een cup b naar een cup c), je bovenlichaam wordt strakker en gespierder. Daarnaast raakt je lichaam uit proportie als je bijvoorbeeld alleen maar je benen en billen traint.

Je krijgt door borst te trainen, ook echt geen mannelijk uiterlijk hoor. Ken je die ‘kwabben’ aan de zijkant van je bh bijvoorbeeld? Die verminderen (worden strakker) als je dus consequent je borst traint.

Borstomvang en afvallen
Als je gaat afvallen (cutten), dan zorg je dat je onder je onderhoud calorieën zit qua voedselinname. Dit houdt in dat je over je hele lichaam afvalt, zo ook bij de borsten. Je borsten bestaan namelijk voor een zeer groot deel uit vetweefsel, klierweefsel en vezelweefsel. Je borst kan dus smaller/kleiner worden tijdens het cutten. Bij de vrouw is dat namelijk één van de eerste lichaamsplekken waar het vet vermindert of verdwijnt.

Oefeningen
Over het algemeen is het Monday international chestday, waardoor het op maandag dringen is bij het bankdrukken. Mijn tip: pak dus borst op een andere dag. Hier onder een aantal oefeningen die je zou kunnen doen voor borst:

  1. Dumbell press
    Dit kun je plat op een bankje doen, maar ook je bankje schuin zetten, incline. Pak gewicht wat je aan kunt. Terwijl je je lichaam op het bankje brengt, breng je de dumbells op de borst met je ellebogen aan de zijkant. Duw de dumbells naar boven, recht boven de borst. Laat de dumbells daarna weer zakken en herhaal de oefening. Doe het niet te snel, doe de oefening gecontroleerd.bij-dumbell-press
  2. Push ups
    Deze doe ik zelf vaak. Plat op de grond, maar bijvoorbeeld ook op een bosubal. Ga op de knieën zitten en plaats je handen op schouderbreedte. Vervolgens strek je je lichaam en kom je op je tenen te staan. Zak door de armen heen, recht naar beneden zodat je met je neus de grond zou kunnen raken. De rest van je lichaam blijft stil. Vervolgens push je jezelf weer omhoog. Herhaal dit.bij-push-ups
  3. Cable fly
    Hier heb je een kabelapparaat voor nodig met (het liefst) twee kabels. Stel als eerst het gewicht in en pak beide kabels beet. Zorg dat je in het midden van het apparaat staat. Breng de kabels tot voor je borst, waarbij je je armen licht gebogen houdt. Breng rustig de kabels weer terug. Herhaal dit.

standing_cable_fly1

Deze oefening kan in plaats van kabels ook met dumbells. Hier heb je dan een bankje voor nodig. Je ligt plat op het bankje, de dumbells heb je met de handpalmen naar elkaar toe, vast. Je brengt de dumbells tot boven de borst en je beweegt ze gecontroleerd opzij. Doe dit met lichtgebogen armen, en je maakt een halve cirkel. Je brengt de dumbells vervolgens weer tot boven je lichaam. Dit is één rep, herhaal dit.

Natuurlijk zijn er veel meer oefeningen om borst te trainen, ik heb ervoor gekozen om drie standaard oefeningen uit te leggen.

Dus dames, ook voor ons geldt: never skip chestday!

Liefs, Tamara

Pin It on Pinterest

Share This